Die tijd van het jaar: het zonnetje schijnt, de vogeltjes fluiten en jij zit opgesloten achter je bureau. De blok en examenstress! Voor elke student is het een vreselijke maand. Deze 10 tips helpen je om door te zetten en een geslaagde examenperiode af te leggen.

G

1. Studeer hardop

Zet je ergens waar je je niet hoeft te schamen wanneer je loopt te ijsberen en vreemde praat verkoopt. Maar ons geheugen werkt veel beter wanneer we het horen dan wanneer we eindeloos schrijven! Daarom is het eigenlijk wel slim om toch naar de les te gaan tijdens het jaar.

2.  Neem op tijd een pauze

Neem elk uur tot maximaal elke twee uur een pauze. Als mens zijn we nu eenmaal niet gemaakt om zo lang geconcentreerd te studeren. Hoe kan je je hoofd vullen met al die kennis als je niet af en toe je hoofd leegt? Tijdens een pauze gun je je hersenen de tijd om de geziene leerstof te verwerken en zich op te laden voor de volgende rit. Het is het goed om tijdens die drukke periode even tijd te nemen voor jezelf. Beloon jezelf. Mix een lekkere smoothie of dans voluit op je lievelingsmuziek. Zo houd je een positief gevoel over aan je blokperiode en ben je mentaal opgeladen. Indien het toch lukt om door te werken, niet ophouden!

3. Zoek een goede studieomgeving

Zorg dat je ergens bent waar je je op je gemak voelt. Veel studenten reppen zich naar de bib, maar voor sommigen is op het terras van een gezellig café de beste plaats om zich te concentreren0! Of gewoon thuis.

4.  Samen studeren voor meer motivatie

Ga op zoek naar een locatie om samen te blokken en ontsnap aan de vele verleidingen zoals internet, sociale media of je gsm. Door samen te studeren zal je vaak minder gestresseerd zijn en je minder alleen voelen. En het is vooral een enorme stimulans om samen te blokken. Ideaal is om te studeren met iemand die dezelfde studies doet. Indien je vragen hebt kan je dan bij elkaar terecht wanneer je iets niet begrijpt. Het feit dat je iets moet uitleggen zal je een beter idee geven over jou eigen kennis van de cursus. Tussendoor kunnen jullie gewoon ook samen pauze nemen. Een efficiënt team spaart daar heel wat tijd mee uit!

5. Zet je computer, gsm en televisie uit 

Gun je hersenen rust. Zet je computer, gsm en televisie uit als je dit niet nodig hebt tijdens het studeren. Een laptop kan je in de kast of in een andere kamer zetten, bij een desktop kan je bijvoorbeeld de internetkabel uittrekken om de afleiding (verleiding van het internet) kleiner te maken. Indien je internet nodig hebt om te studeren: zet dan enkel de websites open die je nodig hebt. Laat je niet verleiden door sociale media en en blokkeer tijdelijk je accounts. Zoals op Facebook, daar kan je dat doen. Een geblokkeerd account maakt de stap veel kleiner om die te heractiveren tijdens de examenperiode.  Schakel alle notificaties uit op je smartphone, tablet. Beter nog schakel je gsm uit als je studeert en leg die telefoon aan kant. Die zal je echt niet helpen die hele cursus in je hoofd te krijgen!

 6. Schreeuw je frustraties eruit

In pauze? Probeer regelmatig ook eens buiten te gaan tijdens je blok. In je zetel liggen en series kijken is dan een slecht idee. Ruil je jogging in voor een leuke zomerse outfit en zet een stapje in de wereld. Ga een eindje stappen tot je op een verlaten plek bent of op een grote weide en schreeuw de pannen van het dak! Dat is een serieuze ontlasting en stress zie je zo uit je lichaam gaan. Daarna kan je weer rustig met een paar frisse hersens achter je bureau zitten.

7. Drink voldoende water en eet gezond

Water is essentieel voor de werking van je hersenen. Cafeïne, suikers of engergiedrankjes helpen je eventjes, maar te veel ervan werkt ook omgekeerd: moeilijkere concentratie, hoofdpijn, hartkloppingen, slapeloosheid. Koud water houdt je lichaam net wakker, en we weten allemaal dat goed gehydrateerde hersenen op maximumcapaciteit draaien. Water geeft op lange termijn meer energie, helpt tegen hoofdpijn en je wordt er tenminste niet rusteloos of slapeloos van.

Jouw hersenen hebben ook gezonde brandstof en vitamientjes nodig om optimaal te kunnen functioneren. Met de juiste voeding kan je geheugenverlies tegengaan, beter presteren onder stress en makkelijker studeren. Fruit en groenten moeten elke dag op het menu staan van de student. Eet drie keer per dag en sla zeker het ontbijt niet over. Lees zeker ook eens het volgende artikel op Steps: Dit moet je eten om (nog) slimmer te worden. Eten doe je beter ook niet aan je bureau.

8.  Geloof in jezelf

De dag van het examen? Rustig blijven, niet paniekeren! Geloof in jezelf! YES YOU CAN! Het is heel belangrijk om een positieve motivatie te hebben, dat helpt je bij het leren en bij het maken van je examens. Denk dus niet negatief want die gedachten werken demotiverend. Op het examen vergeet je soms wel eens iets,  maar soms herinner je je meer dan wat je gisteren bijvoorbeeld niet meer wist. Wanneer de leerstof niet meer in je hoofdje gaat is het belangrijk om goed te rusten en je lichaam te tijd te geven om te recupereren. Op die manier verwerken je hersenen al die informatie en staat die kant-en-klaar op je te wachten op het examenpapier. Met een goede dosis zelfvertrouwen ben je al een eind op weg in de goede richting. Vertrouw in je kunnen, dat is het halve werk.

 9.  Luisteren naar muziek

Ook muziek doet wonderen. Hoewel het niet voor iedere student is weggelegd, toch heeft studeren met muziek enkele voordelen. Zo houdt achtergrondmuziek je alerter tijdens het studeren en kan het ritme van muziek je motiveren om door te werken. Kies je muziek wel zorgvuldig: instrumentale en klassieke nummers zijn het meest stimulerend en het minst afleidend. Een op voorhand samengestelde playlist is ook rustgevender dan switchen tussen radiozenders en cd’s. Zet de muziek ook niet te luid. Bewaar de dansbare songs voor tijdens de pauze. Dan volumeknop volledig open en alles geven!

10. Slaap voldoende

Een goede nachtrust is zo belangrijk tijdens de blok. Het is bewezen: slapen helpt om de ingestudeerde leerstof beter op te slaan in de hersenen. Sluit je aan het einde van de dag de boeken, ga dan niet rechtstreeks naar bed, maar doe op zijn minst nog een halfuurtje iets ontspannend. Zorg dat je voor een minimale nachtrust van zeven tot negen uur gaat. Een nachtje door doen heeft nauwelijks zin, want door het tekort aan slaap kan je de volgende dag wat je ‘s nachts hebt geleerd niet gemakkelijk meer ophalen uit je hersenen. Het is beter om 8 uur wakker en gefocust te leren dan 14 uur met slappe oogjes.

Een power nap is toegestaan, mits je het juist doet. Een dutje mag niet langer dan 20 minuten duren en doe je het beste tussen 13.00 en 15.00. Een extra dutje kan wonderen doen voor je mentale prestaties achter de leertafel.

In je bed studeren? Als je vanuit je bed werkt of studeert, stop daar dan meteen mee! Je maakt je geheugen alleen maar wijs dat je wil slapen. Ga aan tafel zitten en vermijd veel te comfortabele plaatsen.