Do it yourself!

98

17 APRIL 2013 | Drama! De zomer komt er aan en wij passen nog niet in onze bikini! Hoog tijd dus om een maandje te zweten, te puffen én calorieën te verbranden. We gaan sporten! Deze week testten wij… Bodyweight Fitness!

WAT IS HET?
Bodyweight Fitness is wat het zegt dat het is: fitnessen met je hele lichaam. Je hebt dan ook helemaal niet anders nodig dan jezelf! (Of misschien toch ook een paar flesjes water) We zochten zelf een aantal oefeningen die je kunt doen. Het zijn simpele dingen zoals push ups of crunches en andere zotte fitnesstermen, maar ook moeilijkere oefeningen komen eraan te pas. Alweer is het doel hetzelfde: vet verbranden en strakker worden! Deze sport kun je volledig zelf doen of met een personal trainer. Beoefen het thuis of op reis, buiten of binnen, alleen of in groep. Het maakt allemaal niet uit! Je kunt het doen waar je wil, wanneer je wil en met wie je wil! Het sporten welteverstaan!

VOOR WIE IS HET?
Bodyweight is dé ideale sport die echt voor IE-DE-REEN gemaakt is. Zoals eerder gezegd kies je zelf waar je het doet en wanneer. Als je dus bezig bent aan je workout en je voelt je niet goed of je hebt last van kwaaltjes, stop je er gewoon even mee. Dat is het grote voordeel aan de Bodyweight. Er is niemand die zegt dat je net nu moet springen of lopen of vliegen. Je kan alles aan je eigen tempo aanpassen en je hoeft je van niemand iets aan te trekken!

EN DE CALORIEËN?
We zijn geen kenners, maar we kunnen je verzekeren dat als je alle oefeningen afgewerkt hebt, je helemaal bekaf bent en dus wel een hoop calorieën verbrand hebt!

DÉ TEST
Deze keer sta ik er helemaal alleen voor. De radio mag dus volle bak de leukste muziek spelen. Ik leg mijn matje en handdoek klaar en mag zeker mijn fles(sen) water niet vergeten om op tijd en stond voor wat verfrissing te zorgen. Oefening één: de Inchworm. Ik moet met mijn vingertoppen de grond raken en langzaamaan naar voor kruipen op de grond. Ok, tot hier toe gaat het gemakkelijk! Maar wanneer ik een tiental oefeningen later push–ups moet doen, begin ik het lastig te krijgen. Armspieren zijn namelijk niet mijn sterkste punt… Nog een aantal oefeningen later besluit ik er de brui aan te geven. Of toch… voor even. Wat rusten doet me deugd, maar een kwartier later ben ik alweer aan het sporten. Ondertussen zit ik al aan oefening 30. Alweer een makkie. Flessen water weg en weer bewegen om mijn armspieren los te maken. Nog een 20-tal oefeningen en ik ben er vanaf. Als alles afgerond is, ben ik het meer dan beu. Met af en toe een pauze ertussen lukt het me, maar om al deze 50 oefeningen direct na elkaar af te leggen én nog enthousiast te blijven. Het is toch meer iets voor echte sportieve doorzetters.

HET RESULTAAT VAN ONZE TEST
Sommige oefeningen zijn leuk om te doen, en anderen zijn zwaar en erg vermoeiend. Met de juiste muziek en eventueel wat leuk gezelschap lijkt de Bodyweight Fitness me ideaal om een regenachtige middag te spenderen én om bovendien nog wat aan je conditie en lichaam te werken.

EEN EXTRA TIP VAN ONZE INSTRUCTRICE
Omdat er bij de Bodyweight geen instructrice aan te pas komt, zal dit moeilijk gaan. Maar als je een tip mag aannemen van mij zou ik zeggen: Voer per lichaamsdeel een 3-tal oefeningen uit (in plaats van 10). Kies eventueel voor een opwarming, een ‘piek’ en een stretchoefening. Om het jezelf toch niet té lastig te maken. 😉 En voor de doorzetters: ga ervoor!

ZELF  PROBEREN?
Wij testten de Bodyweight Fitness gewoon lekker thuis uit. Dat kan jij ook! De oefeningen die wij gedaan hebben vonden we hier.

Francesca Lutters