Ook al vierden we dit eindejaar in onze eigen bubbel, dat betekende niet dat we zin hadden om die heerlijke toastjes, verse kroketjes en dat extra glas champagne af te slaan. Met als gevolg dat er weer wat feestkilo’s bijgekomen zijn. Is het ook één van je goede voornemens om dat extra gewicht kwijt te geraken? Wij helpen je meteen op de goede weg.

1. Eerst bewegen, daarna de rest

De beste methode om gewicht te verliezen, bestaat uit een combinatie van gezonde voeding en bewegen. Maar blijkbaar is de volgorde van die twee belangrijk: onderzoekers aan de Harvard University ontdekten dat je eerst moet beginnen met sporten en pas daarna met het dieet.

Waarom? Lichaamsbeweging stimuleert ons om gezond te eten. Wanneer je naast het diëten ook aan sport doet, is de strijd tegen die extra kilo’s veel effectiever en kan je het dieet ook veel langer volhouden. Bovendien zorgt een intensieve sportsessie voor een verzadigd gevoel waardoor je minder geneigd bent om je op die chips te storten.

2. Zoek een buddy

Gedeelde smart is halve smart. Ga daarom op zoek naar een collega, vriendin, nichtje,… die ook die feestkilo’s wil kwijt geraken. Zo motiveer je elkaar om geen enkele sportsessie over te slaan.

Niets werkt meer motiverend dan als je dreigt over te komen als een opgever. Bovendien kan je gezonde recepten met elkaar delen of zelfs samen gezellig koken. Met andere woorden: het nuttige aan het aangename koppelen.

Happy Woman smiling on weighing scales

3. There is a limit

2 Unlimited mag dan wel het tegendeel beweren, maar er is wel degelijk een limiet. Ben je niet bepaald een sportief type? Stort je dan niet meteen 5 dagen per week op krachttraining; de kans op blessures groot met als gevolg dat je meteen buiten strijd bent. Zoek een realistisch sportschema dat bij je niveau past.

Zwemmen belast je spieren minder, maar je pakt er wel je billen en buik mee aan. Bovendien is een half uurtje baantjes trekken al goed voor een verbranding tot 400 kilocalorieën. Stel dus een haalbaar schema op, desnoods met een personal trainer. Je kans op slagen ligt zo pakken hoger.

4. Denk ook eens aan pretoxen

Het is een beetje vijgen na Pasen (of opgevulde kalkoen na Kerstmis), maar voorkomen is beter dan genezen. In de plaats van de schade achteraf te herstellen, kan je je lichaam ook op voorhand in topconditie brengen met een pretox. Wat dat inhoudt? Zo weinig mogelijk alcohol drinken en onder andere avocado’s en spinazie op het menu zetten. Dat zorgt voor een optimale werking van je lever.

Daarnaast hou je het best bij eenvoudige gerechten om dat typische opgeblazen gevoel te voorkomen, zoals havermoutpap met fruit en een slaatje met kip of tonijn (zonder croutons en vinaigrette). Als snack zijn noten een goede optie. Misschien kan je nu al beginnen pretoxen voor dat overheerlijke valentijnsmenu dat eraan zit te komen?