5 tips om een ochtendmens te worden

128

Ben jij ‘s ochtends met geen stokken uit bed te krijgen, en heb je ‘s avonds nooit zin om te gaan slapen? Ben je jaloers op die immer frisse collega terwijl jij ‘s ochtends minstens 10 koppen koffie nodig hebt? Speciaal voor jou: 5 tips om de ochtendmens in jou te trainen.

1. Wees een creatieve snoozer

Nog even snoozen, heerlijk. En toch is dit geen goed idee. Je valt meestal weer half in slaap waardoor je je nog belabberder voelt dan voor het snoozen. Spring meteen uit bed en gebruik je snooze-tijd om iets nuttigs te doen. Haal een glas water, doe een paar stretchoefeningen, maak je bed op… Als je wekker opnieuw gaat, heb jij al iets nuttigs gedaan, en geeft dat een boost om fris aan de dag te beginnen.

2. Maak werk van je ontbijt

Zorg dat je alles in huis hebt voor een lekker ontbijtje. Maak zelf granola, haal appelsienen in huis om fruitsap te maken,… zorg dat je kan uitkijken naar je ontbijt. Wedden dat je makkelijker uit bed rolt?

3. Regelmaat helpt

Doe de test: probeer een week lang iedere avond rond hetzelfde tijdstip te gaan slapen. Je zal merken dat je lichaam en geest er wel bij varen.

4. Slaap eens in een tent

Plan een weekje kamperen in je vakantie. In een tent word je automatisch vroeg wakker door het natuurlijk licht. Wie weet trek je die gewoonte thuis wel makkelijker door?

5. Ban beeldschermen

We weten het wel, en toch: leg een halfuur voor je gaat slapen je iPhone of iPad weg. En waag het niet om in bed nog even snel door je Facebookfeeds te scrollen.