De eindejaarsperiode betekent talloze feestjes met een overdaad aan smeuïge hapjes, zalige hoofdgerechten én caloriebommen als dessert. Hoe kan je dan in godsnaam op je lijn letten? Wij geven je enkele tips!

1. Let op met alcohol

Wist je dat alcohol meer calorieën bevat dan suiker? Dat wil niet zeggen dat je geen glaasje mag drinken (duh, het is en blijft feest!), maar kies dan liefst voor een glas champagne (120 calorieën) of een glas rode wijn (150 calorieën). Wij protesteren niet!

 2. Feest niet met een lege maag

Ga nooit met een lege maag naar een feestje, anders ben je al voldaan na de eerste aperitiefhapjes. Drink voor je vertrekt een kom soep of eet een licht slaatje. Drink tussendoor veel water.

 3. Hou je sportroutine aan

Twee weken lang lekkernijen weigeren is geen optie, maar zorg dat je tussendoor af en toe gaat sporten. Met cardio-oefeningen sport je alle gifstoffen weg uit je lichaam.

 4.  Let op je porties


Natuurlijk mag je van elk gerecht eens proeven, maar hou je porties goed in het oog. Eet niet te snel, want pas na 20 minuten krijg je een verzadigd gevoel.

  5. Gezonde snacks

Ben je zelf gastvrouw of -heer? Zorg ook voor gezonde hapjes in huis. Denk dan bijvoorbeeld aan groentjes, een fruitslaatje of sushi. Zo kan je zelf ook gezond genieten.