5 tips om nog af te vallen voor de zomer begint

106

8 APRIL 2014 | De tijd van jurkjes en bikini’s komt met rasse schreden dichterbij. Bij velen breekt het angstzweet al uit, maar dat is nergens voor nodig. Wij helpen je graag op weg als je nog snel een beetje aan je conditie en figuur wil werken.  Ben je klaar voor de afvalrace naar de zomer?

Baart de zomer jou een beetje zorgen, omdat je een aantal kilootjes bent bijgekomen? Geen paniek! We stelden enkele tips samen die je op weg kunnen helpen bij het afvallen. Voor je het weet ben je helemaal verslaafd aan het sporten en wil je je activiteiten nog heel wat uitbreiden.

Tip 1: ‘De zon schijnt, dus trek die stoute loopschoenen aan’
De vogeltjes fluiten, de zon schijnt en het is helemaal niet zo koud. De lente roept je naar buiten en vraagt je een rondje te joggen. We begrijpen allemaal dat het in de winter allesbehalve leuk is om te sporten, maar van die winter is nu geen sprake meer. Dus trek die loopschoenen aan en ga naar buiten. Bouw de afstand en snelheid zelf op en kijk wat voor jou het beste werkt. Je zal ervan versteld staan dat het als vanzelf gaat met het zonnetje in je rug.

Tip 2: ‘Snackje hier, groente daar’
Je probeert misschien de hele dag gezond te eten, maar doe je dat ook tijdens het snacken? Het hoeft zelfs niet eens zo moeilijk te zijn. ’s Avonds heeft iedereen wel eens zin in een chipje of wat snoep, dat begrijpen we heus. Maar in deze periode van het jaar gaat een frisse snack er toch nog makkelijker in? Vervang die vette laatavondlekkernijen door wat frisse groenten die je in hapklare stukjes gesneden hebt. Twee vliegen in één klap!

Tip 3: ‘Water, water en nog eens water’
Dat water gifstoffen afvoert in je lichaam, is al lang geen nieuws meer. Maar wist je dat je door water te drinken ook minder honger krijgt? Het bezorgt je een voller gevoel, waardoor je dus niet zo snel honger krijgt en minder in de verleiding van snacks komt. En met het warmere weer, is het niet eens zo moeilijk om wat meer te drinken.

Tip 4: ‘Denk na bij wat je eet’
Als je eet terwijl je nog met iets anders bezig bent, zoals tv kijken, sta je niet stil bij hoeveel je naar binnen speelt. Zo kan je je al snel overeten. Als je eet, doe dan alleen dat en je zal zien dat je al veel sneller voldaan bent.

Tip 5: ‘Regelmaat baat’
Het is belangrijk dat je op regelmatige tijdstippen eet. En het ontbijt is echt wel de belangrijkste maaltijd van de dag. Als je opstaat, heb je al zo’n acht tot twaalf uur niets meer gegeten, dus dan is het perfecte moment om bij te tanken. Sla het niet over met de gedachte dat je ervan zal vermageren, want dat is niet zo. Geniet dus maar van een lekker maar gezond ontbijt.

Marlies Strubbe