Romige ijsjes, exotische cocktails, een heerlijk all-in buffet: op vakantie worden geen calorieën geteld. Heel wat mensen nemen dan ook wat extra kilootjes mee naar huis. Toch is het mogelijk om – met onderstaande tips in je achterhoofd – op gewicht te blijven op vakantie én toch te genieten. Een glaasje wijn en een heerlijk ijsje horen daar natuurlijk bij!

 1. Eet gezond voor je vertrekt

Eet een stevige, gezonde maaltijd voor je vertrekt. Zo heb je in de auto of op het vliegtuig minder trek in ongezonde snacks. Een lange reis voor de boeg? Neem dan enkele gezonde snacks mee, want het eten op de luchthaven is vaak niet het gezondste.

 2. Zwemmen zwemmen zwemmen

Combineer het nuttige aan het aangename! Heb je een hotel met zwembad of is de zee vlakbij? Probeer dagelijks al zwemmend wat calorieën te verbranden. Zwemmen is trouwens dé perfecte sport om je hele lichaam te trainen.

 3. Neem je sportkledij mee

Op vakantie hebben we tijd om lange, stevige wandelingen te maken of de fitness van het hotel uit te testen. Neem daarom zeker je sportschoenen en wat sportkledij mee. De aanwezigheid van je sportstuff in je koffer zal je eraan herinneren dat je wat calorieën moet verbranden!

4. Eet kleine porties

Vakantie staat gelijk aan heerlijk, uitgebreid eten. Het is vaak moeilijk om zo’n weelderig buffet te weerstaan. Maar hou je porties beperkt. Een ijsje eten moet natuurlijk nog kunnen, je bent nu eenmaal op vakantie! Maar beperk je ijsje bijvoorbeeld tot 1 bolletje in plaats van 2. Op restaurant hoef je je niet te schamen als je niet je hele bord leeg eet.

 5. Probeer alcohol te vermijden

Toegegeven, op vakantie drinken we allemaal wel graag een glaasje. Maar alcoholische drankjes bevatten verrassend veel calorieën. Hou het bij 1 glaasje wijn aan tafel. Wie zich toch eens wil laten gaan, drinkt tussendoor best af en toe een glaasje water.

6. Gezond ontbijt

Goed begonnen is … Inderdaad! Start je dag met een uitgebreid en vooral gezond ontbijt. Eet niet elke dag brood, maar kies bijvoorbeeld ook eens voor havermout. Eet zeker 2 stukken fruit tijdens het ontbijt. Het zorgt voor een verzadigd gevoel en hierdoor heb je minder zin in snacks. ‘s Avonds kan je dan zonder schuldgevoel heerlijk tafelen en genieten van de lokale specialiteiten.

7. Waterijsjes

Niks zaliger dan een verfrissend ijsje als het buiten snikheet is! Kies bij voorkeur voor een ‘gezond’ ijsje, een racketje bevat bijvoorbeeld maar 40 calorieën.

8.  Genieten

De belangrijkste regel: vergeet vooral niet te genieten! Als je eens een Magnum eet of een zalige cocktail drinkt: geen probleem: het is en blijft natuurlijk vakantie!