Dat onze Ardennen ook heel wat avontuurlijke wandelingen in petto hebben, is voor fanaten van het hooggebergte waarschijnlijk een verrassing van formaat. Maar onbekend is onbemind! Met die gedachte in het achterhoofd en met veel zin in pittige wandelingen met een vleugje adrenaline, zetten wij koers richting Spa.

Voor je met ons mee op stap gaat: waterdichte bergschoenen zijn geen overbodige luxe als je in onze voetsporen wil treden, want in de donkere bossen en langs de rivieren kan de ondergrond nogal drassig zijn. En geef het maar toe, stiekem het bruggetje over een kabbelend beekje overslaan en gewoon door het water naar de overkant te waden is veel spannender. Have fun!

Door het dal van de Ninglinspo

Op de parking langs de N 633 bij Auberge du Ninglinspo in Sedoz – tussen Stoumont en Aywaille – starten verschillende wandelingen die je door het ruige dal van de Ninglinspo loodsen. Het enige bergriviertje dat ons land rijk is baant zich een weg door de kloof en mondt uiteindelijk uit in de Amblève.

De moeilijkheidsgraad van de tochten op de pancarte wordt aangegeven met bottinnetjes en de lengte varieert van 2,5 km tot 14 km. Diehards kunnen verschillende wandelingen combineren. De markering is goed aangegeven.

Je wandelt afwisselend over steenachtige bergpaadjes langs de oevers van bruine riviertjes en door een brede brandgang die La Porallée– een groot bosgebied – in twee splitst. Afhankelijk van de tocht die je kiest kom je voorbij de impressionante Cascade La Chaudière of bots je op een uitspringende rots Bain de Diane. De Cascade La Chaudière is een must-see. Je kunt er ook gemakkelijk naartoe lopen vanaf de parking. De rode tocht van 14 kilometer leidt je tot aan de oevers van de Amblève.

Recht uit de Hoge Venen, de Sawe en de Statte

Deze twee beroemde waterwegen vloeien recht uit de Hoge Venen naar beneden tot ze uiteindelijk uitmonden in de Maas. Vanaf de kerk van Solwaster een piepklein plaatsje in de gemeente Jalhay starten verschillende wandelingen. Volg de gele rechthoeken in noordelijke richting. Je wandelt via een bospad omlaag naar het dal van de Statte. Het pad versmalt en vanaf Pont de l’Ermitage verandert het in een uitdagende bergweg bezaaid met stenen en doordrongen van boomwortels. Dit pad loopt langs de Sawe. Je baant je een weg naar omhoog tot je een bredere bosweg bereikt met een bankje waar je even kunt pauzeren.

Hier staat een wegwijzer naar ‘Variante 2’ die we vandaag links laten liggen. Volg nu het half geasfalteerde bospad tot aan de wandelaarsparking Ruisseau de Statte. Vanaf hier schakel je over op de ‘blauwe rechthoek’. Je hebt nog 10 kilometer voor de boeg die je door een fantastisch bos terug naar de kerk van Solwaster zal voeren. Volg de rivier over een woest bergpad tot aan de indrukwekkende Rocher de Bilisse. Geniet even van het uitzicht voor je je weg vervolgt want die rotsformaties zien er indrukwekkend uit.

Iets verderop stuit je op de Cascade des Nûtons, een bekende waterval. De verassing van deze trip zijn de vele steenmannetjes op een open plek in het veengebied Biolètes Fagnes. Vervolg je weg tot je bovenop Rocher de Bilisse uitkomt. Daal af langs de zigzagweg tot aan de voet van de gigantische rotsformatie. Vanaf hier loop je beter niet terug naar de wandelaarsparking, maar je volgt de gele en blauwe rechthoek (later alleen geel) tot je de kerk van Solwaster bereikt.

De wandeling is goed aangeduid en je kunt ze zonder kaart lopen. Let wel op dat je niet ‘Variante 2’ volgt bij het verlaten van het bergpad, tenzij je wat extra kilometertjes wil afstappen.

La Gleize, pittige klimmetjes die je kuiten doen gloeien

In dit Ardense dorpje vind je museum ‘December ’44’. Op het pleintje ervoor staat nog een echte ‘Konings Tijger’ tank van een Duits SS Panzer Regiment die de Duitsers noodgedwongen moesten achterlaten ten tijde van het Ardennenoffensief.

Van hieruit starten een aantal wandelingen die je over de hoogtes en laagtes van dit voormalig oorlogsgebied brengen. Wij liepen de LG2, de blauwe route ‘La Gleize – Roanne – Coo – La Venne’. Vertrek richting de grote baan. Op de T-kruising sla je linksaf – pas op, het bordje is moeilijk te zien – en wandel verder langs de grote weg tot je aan de rechterkant een uitgehold pad moet inslaan. De blauwe bordjes blijven je leidraad gedurende de ganse lus. Je passeert een spoorwegbrug met zicht op de watervallen van Coo. De brede rivier waar een deel van het parcours naast loopt is de Amblève.

Verder op je tocht loop je onder een tweede spoorwegviaduct en direct daarna kun je de brede rivier oversteken via een antieke brug. Je passeert het piepkleine dorpje La Venne. Er volgt nog een felle klim richting La Gleize. Je kunt deze route min of meer ook in omgekeerde richting lopen als je de lichtblauw geschilderde pijlen volgt.

Wandelen in de Ardennen is altijd een beetje zoeken. Een gps kan helpen, maar ook dat is geen garantie op een vlekkeloze tocht. Neem je smartphone mee, met een beetje geluk heb je bereik en kun je met Google Maps je weg vervolgen. Toch spannend hoor, die Ardenner tochten!