Lady Gaga, Rihanna, Jennifer Lopez, Kim Kardashian, Victoria Beckham,… de lijst met beroemdheden met een eigen cosmeticalijn lijkt eindeloos. In eigen land bracht dj Anouk Matton onlangs een eerste make-uplijn uit.

De populariteit van make-up en huidverzorgingsproducten kende de afgelopen tien jaar een enorme groei. Beauty is overal: in magazines, online en op sociale media. Daarnaast is beauty vooral ook big business en dat hebben heel wat beroemdheden begrepen. De ‘celebrity make-uplijnen’ schoten de afgelopen jaren dan ook als paddenstoelen uit de grond.

Nadat sterren zich rijkelijk door grote cosmeticabedrijven lieten betalen om hun producten te promoten, waagden velen zich aan de volgende stap: een eigen beautymerk. Authentiek en met veel eigen creatieve input. Jessica Alba schoof haar carrière als actrice opzij en richtte Honest Beauty op. Ook Gwyneth Paltrow ging minder acteren om zich volop op haar lifestylewebsite en bijbehorende skincarelijn Goop te kunnen concentreren. Model Miranda Kerr werd de drijvende kracht achter huidverzorgingslijn Kora Organics en Drew Barrymore runt al jaren het make-upmerk Flower Beauty.

Lip Kit

En dan was er Kylie Jenner. De jongste van de Kardashian-clan is al sinds haar jonge tienerjaren een grootverdiener dankzij een lucratieve kledinglijn. Maar die opbrengsten bleken klein bier in vergelijking met de beautyrevolutie die Kylie op basis van één product teweegbracht. De Lip Kit, een set van een lippenpotlood en matte lippenstift, was een schot in de roos en werd door tal van andere merken gekopieerd.

Met de komst van Kylie Cosmetics werd ook een nieuw celebrity business model op de wereld losgelaten. Geen dure print- en televisiecampagnes, Kylie maakt haar promofilmpjes gewoon zelf en deelt ze via Instagram, waar ze zo’n 217 miljoen volgers heeft. Vandaag wordt Kylie Cosmetics door Forbes op meer dan 900 miljoen dollar geschat en riep het zakenblad Jenner uit tot jongste ‘self-made’ miljardair ooit.

Zus Kim Kardashian stapte in haar voetsporen en richtte met ‘KKW Beauty’ een eigen imperium met make-up en parfum op.

Eerder dit jaar raakte bekend dat ook hun moeder en manager Kris Jenner een beautyavontuur aangaat.

50 foundations

De meest succesvolle beroemde beautylijn behoort toe aan zangeres Rihanna, die in 2017 Fenty Beauty oprichtte. Rihanna trok voluit de kaart van diversiteit door maar liefst 40 verschillende tinten foundation aan te bieden. Vandaag zijn dat er zelfs 50, wat van Fenty Beauty de meest inclusieve make-uplijn op de markt maakt.

Lady Gaga, Victoria Beckham, Millie Bobby Brown, Lauren Conrad en Selena Gomez zijn maar een paar klinkende namen die tegenwoordig bijklussen als heuse schoonheidsondernemers.

Kracht van kristallen

Niet alleen Hollywood A-listers wagen zich aan een beautyavontuur. Anouk Matton, bekend als dj MATTN en mevrouw Dimitri Vegas, is al sinds haar kinderjaren gepassioneerd door make-up en ook zij stampte een eigen lijn uit de grond.

“Als ik tijdens het touren alleen op mijn hotelkamer zat, keek ik steevast make-up tutorials en begon ik zelf te experimenteren. Ik heb heel wat research gedaan en wilde al langer een eigen make-uplijn uitbrengen. De lockdown heeft het hele proces in een stroomversnelling gebracht.” De eerste collectie bestaat uit drie themalijnen die elk bestaan uit een oogschaduwpalet, een lippenstift en een mascara. Opvallend detail: in alle producten zit het extract van kristallen zoals amber, jade en rozenkwarts verwerkt.

“Ik geloof zelf enorm in de helende werking van kristallen”, zegt Matton. De make-up ziet er hetzelfde uit als make-up die geen kristallen bevat maar ik hoop dat mensen die de producten gebruiken, voelen dat er toch een beetje extra kracht in zit.” De ambities van de blondine reiken even ver als haar lange wimpers. “Over enkele jaren wil ik met mijn producten naast die van Kylie Jenner staan.”

A.M. Cosmetics is verkrijgbaar bij ICI Paris XL en via amcosmetics.com

Tekst: Laure Vandendaele – Beeld: Zeb Daemen