Dacht je dat je het trainen voor een marathon de beste manier is om je lichaam sterker en gezond maakt? Fout! Volgens de Harvard Medical School zijn er flink wat sporten die net enorm belastend zijn voor je lichaam, vooral als je een beginnende sporter bent. Onderstaande work-outs daarentegen zijn wél lief voor je lijf. Vlug aan de slag dus.

1. Zwemmen

De perfecte work-out! Zowat elke spier in je lichaam wordt aan het werk gezet en het blijkt uitstekend voor je hart én je brein. Bovendien loop je in het water minder kans op blessures. Ideaal ook voor mensen die last hebben van artritis. Zwem minstens 30 tot 45 minuten na elkaar om van het het aerobe effect van zwemmen te profiteren.

2. Tai Chi en yoga

Van yoga weten we ondertussen dat deze vorm van lichaamsbeweging een weldaad betekent voor lichaam en geest. Maar ook Tai chi is een aanrader. Deze Chinese bewegingsleer zorgt ervoor dat je vloeiende, gecontroleerde bewegingen maakt. Tai chi focust ook op ademhaling en focus. De sport is geschikt voor alle leeftijden en elk niveau. Vooral oudere mensen voelen de voordelen van tai chi aangezien ze hun evenwicht kunnen verbeteren, iets wat vermindert met ouder worden.

3. Krachttraining

Bij krachttraining werk je aan je spiermassa met behulp van gewichten, elastische banden of andere hulpmiddelen. Je krijgt er sterkere spieren door, een snellere stofwisseling, sterkere botten en een betere lichaamshouding. Ideaal is om twee tot drie dagen per week aan krachttraining te doen. De populaire HIIT-intervaltraining – een combinatie van kracht en cardio – zorgt voor gelijkaardige resultaten.

In fitnesscentra kun je momenteel niet terecht voor deze trainingen, maar even op YouTube surfen en aan de slag gaan met flesjes water als gewicht, werkt ook prima.

4. Wandelen

Wandelen is een krachtig medicijn tegen heel wat aandoeningen. Wandel minstens 30 minuten en je lichaam én je brein ondervinden er al voordelen van. Uit een recente studie blijkt dat het geheugen van volwassenen tussen de 60 en 88 jaar er merkelijk op vooruitgaat indien ze regelmatig een half uurtje wandelen. Ook bij depressie zou wandelen een goede remedie zijn. Harvard raadt aan om te starten met wandelingen van 10 tot 15 minuten en dat op te bouwen tot meer stevige wandelingen van 30 tot 60 minuten.

Succes!