Wie wat op de lijn wil letten, bant vaak meteen alle vettige dingen uit de keuken. Chips, pizza en frietjes helpen je dan ook niet meteen aan een bikiniproof lichaam. Toch mag er zeker al 1 vetrijk product in de kast blijven staan: pindakaas.

Even een open deur intrappen: pindakaas bevat veel vetten. Het favoriete broodbeleg van de Nederlanders bestaat voor 45% uit vet. Toch betekent dat niet dat je zal bijkomen van pindakaas, integendeel!

Want van alle vetten die pindakaas bevat, bestaat 80% uit (gezonde) onverzadigde vetzuren. Die zorgen ervoor dat je lichaam efficiënter lichaamsvet verbrandt. Je bouwt dus geen extra lichaamsvet op. En behalve een goede vetverbranding, zijn er nog 3 andere grote voordelen aan pindakaas. Peanut Butter

1. Pindakaas zorgt voor een ‘vol’ gevoel

Pindakaas bevat ongeveer 650 calorieën per 100 gram, en dat is best veel. Op een boterham smeer je gemiddeld 100 calorieën. Maar uit onderzoek blijkt dat wie vaak pindakaas eet, dagelijks minder calorieën naar binnen speelt. Door de vele eiwitten krijg je namelijk een ‘vol gevoel. Het resultaat? Je totale dagelijkse calorie-inname neemt af.

2. Pindakaas bevat ontzettend veel vitamine E

Een boterham met pindakaas bevat al snel 30% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine E. En dat is goed nieuws want vitamine E zorgt voor de opbouw en bescherming van je spieren, je stofwisseling (spijsvertering, vetverbranding,…) en je immuunsysteem.

3. Pindakaas is goed om spieren te kweken

De grote hoeveelheid eiwitten garanderen niet alleen voor een vol gevoel, maar ook voor een efficiënte bloedtoevoer naar je spieren. En die spieren zorgen er namelijk voor dat je lichaam calorieën en vetten verbrandt.

Nadeel

Toch is er 1 groot nadeel aan pindakaas: fabrikanten voegen vaak suiker, extra vetstoffen, kleurstoffen en bewaringsmiddelen toe. En die zijn uiteraard niet zo gezond. Laat je ook niet vangen aan de light-versies: die bevatten minder vetten, maar dan weer een heleboel suikers.

Gelukkig bestaat er een gemakkelijke oplossing: je eigen pindakaas maken. Je hebt slechts 2 ingrediënten nodig: pinda’s en zout. Gebruik bij voorkeur pinda’s die licht geroosterd zijn (en niet gebrand). En haal ook maar eens dat potje Himalayazout boven: gewoon keukenzout heeft een te scherpe smaak.

Tasty peanut butter in a bowl close up horizontal

DIY

Zelf pindakaas maken is absoluut niet moeilijk: doe de pinda’s en een klein snuifje zout in een blender en zet die telkens een standje hoger. Gebruik zeker het deksel, tenzij het de bedoeling is dat je vloer vol pinda’s ligt.

Je zal zien dat de pinda’s steeds kleiner zullen worden tot er een fijn meel overblijft. Daarna zal de olie in de pinda’s langzaam vrijkomen. Laat de blender draaien tot je een pasta krijgt. Je kan de pindakaas proeven en naar je eigen smaak nog wat zout toevoegen en een klein beetje kokosolie (als de pindakaas te droog is).

Bewaar de pindakaas in glazen potten en in het donker. De pindakaas blijft 2 weken goed, al hebben we een licht vermoeden dat het geen probleem zal zijn om de pindakaas binnen die tijd naar binnen te smikkelen!

 

Foto’s: iStock