Kijk jij ook uit naar die verlossende prik maar ben je tegelijkertijd ook een beetje bang voor mogelijke (lichte) nevenwerkingen? Met een doordachte eetstrategie kun je je lichaam ondersteunen tegen kleine ongemakjes na je vaccinatie.

Die wijntjes zet je beter even aan de kant

Drink een paar dagen voor en na je spuitje geen lekker wijntje voor je onder de wol kruipt. Alcohol is een absolute no-go als je de meest voorkomende nevenwerking ‘barstende koppijn’ wil vermijden.

Eet verstandig voor je gaat slapen

Uitgerust aan je vaccinatie beginnen vermindert het risico op bijwerkingen. Te veel suikers en vette voeding zijn vaak de oorzaak van een verstoorde nachtrust. Eet een evenwichtig maaltijd de avond ervoor, zodat je lichaam in optimale conditie is op het langverwachte moment.

Koffie en thee zijn geen goed idee

Koffie en thee zitten boordevol cafeïne. Dat is nefast voor je nachtrust. Aftreksels van kamille- en lindebloemetjes bevatten minder opwekkende stoffen. Je belandt veel sneller in dromenland na een kopje relaxerende infusie en je staat goedgemutst en vol energie weer op. Drink een kopje terwijl je naar een ontspannende film kijkt en duik dan rap je bed in. Je bent er de volgende dag helemaal klaar voor!

Water is een wondermiddel

Een gehydrateerd lichaam is minder vatbaar voor infecties. Te weinig vocht kan hoofdpijn veroorzaken net zoals bij een ‘hangover’ na een avondje stappen. Twee redenen om er veel van te drinken, dat wil zeggen zo’n 11 glazen per dag. Maak een waterplanning op en zet vinkjes telkens je een glas gedronken hebt. Op het web vind je verschillende apps die je helpen om je waterdoel te bereiken.

Comfortfood is nefast

Tijdens de lockdowns knabbelen we meer comfortfood. Vet en toegevoegde suikers onderdrukken ons afweersysteem. Een ongezond voedingspatroon kan op de koop toe chronische ontstekingen veroorzaken. Ons lichaam wordt daardoor zwaarder belast dan nodig, waardoor je niet veel reserve hebt om eventuele bijwerkingen van het vaccin te tackelen.

Zo vermijd je flauwvallen

Flauwvallen is niet echt een nevenwerking van het vaccin, toch kan het ook jou overkomen. De trigger is meestal angst en/of pijn. Iets lekkers eten voor je prikje kan helpen om je angsten te bedwingen. Je geliefde frisdrankje en een chocoladereep verwennen je lichaam en geest zodat je minder op het vaccinatieproces gefocust bent.

Is je afspraak ’s morgens? Neem dan een zwaar ‘Engels’ ontbijt, maar maak er een gezonde versie van. Een avocado-omelet of havermout met banaan en zaden aangevuld met een portie vers fruit zijn ook uitstekende starters.

Is de afspraak in de namiddag, probeer dan een uitgebalanceerde salad bowl met quinoa en linzen. Een taco met bruine bonen, geroosterde mais en guacamole is een beetje out of the box, maar net daarom op dit moment een goede keuze. Je focust op de bereiding van je middagmaal en niet meer op het feit dat je straks een naald in je bovenarm krijgt.

Ben je heel zenuwachtig en heb je daardoor echt geen honger? Probeer dan een smoothie van spinazie en Griekse yoghurt, melk, banaan en enkele bessen. Deze lekkernij zit boordevol mineralen die je zenuwen kalmeren.

Wat als je je daarna toch een beetje pips voelt?

Kleine bijwerkingen zoals misselijkheid en hoofdpijn kunnen de kop opsteken een paar uur na je spuitje. Zorg ervoor dat je op voorhand je boodschappen gedaan hebt zodat je genoeg in huis hebt om een lichte maaltijd op tafel te toveren. Kippensoep, bananen, meloen, bruine rijst en aardappelen helpen je lichaam om lichte ongemakjes snel de kop in te drukken.

Vermijd vet en drink veel water. Heb je geen honger, eet dan verschillende kleine gezonde snackjes. De bijwerkingen verdwijnen meestal na een paar dagen.

En dan neem je gewoon een nieuwe start!

Gezonde eten heeft zeker een positief effect op lange termijn. Prent in je hoofd dat de voorbereiding van je vaccinatie de start kan zijn van een gezondere levensstijl.

Succes met je prik

(foto getty)