Chronische stress, hyperventilatie en burn-out zijn tegenwoordig alom aanwezig. Wie op zoek is naar handvaten om daar beter mee om te gaan, is bij Katrien Geeraerts en Louis Van Nieuland aan het juiste adres. Zij herwerkten hun bestseller ‘Blijven Ademen’ en brengen daarmee naast nieuwe wetenschappelijke inzichten ook een echt doe-boek om aan de slag te gaan.

De voorbije jaren krijgen meer en meer mensen te kampen met stress”, weet Louis Van Nieuland. “We krijgen er steeds jonger mee te maken. De laatste tijd zie ik zelfs tieners met een burn-out. Dat baart me zorgen. Het lijkt me een teken aan de wand over hoe onze maatschappij evolueert. We moeten constant prikkels verwerken, tot ons brein dat niet meer aan kan.” Katrien Geeraerts pikt hierop in: “Ik ben gespecialiseerd in hyperventilatie en merk in mijn praktijk dat ook covid een grote invloed heeft. Steeds meer mensen ademen chronisch fout en gaan hyperventileren. Vanuit die problematiek dreigen ze ook sneller in een burn-out terecht te komen.”

Het brein tot rust brengen

Het boek ‘Blijven ademen’ biedt een antwoord op deze problematiek, dankzij de hartcoherentietraining. De auteurs herwerkten de oorspronkelijke versie grondig. “De hartcoherentiemethode is een wetenschappelijk gefundeerde én meetbare methode”, vertellen Louis en Katrien. “De kern van hartcoherentie is dat je een ademtechniek toepast die ervoor zorgt dat het hart in een harmonische werking met het lichaam gaat. Door de signalen die het hart geeft, wordt het brein tot rust gebracht. Dat zorgt voor een grote vermindering van stress.” De rode draad door deze herwerking is de polyvagaaltheorie, ontwikkeld door professor Porges. “We merken dat corona stress en burn-out in de hand werkt. Mensen konden niet meer knuffelen en sociale contacten waren beperkt. Dat is net het tegengif tegen stress en burn-out. We zien dat mensen eenzaam worden in hun problematiek. Deze theorie stelt dat we mensen nodig hebben om zelf in balans te blijven.

Door de hartcoherentietraining gaan we ons zenuwstelsel meer adequaat inzetten naargelang de situatie waarin we ons bevinden. Dat beschrijven we uitvoerig in dit boek. Jammer genoeg rust er nog steeds een groot taboe op hyperventilatie, stress en burnout. Dat zie je nóg meer bij hooggeschoolden. Zij beweren vaak geen stress te hebben, maar in deze hectische wereld ontsnapt niemand daaraan. Naast de hartcoherentietraining aan te leren, willen we mensen ook helpen begrijpen waarom hun lichaam op een bepaalde manier reageert. We moeten meer begrip hebben voor de reacties van ons eigen lichaam. Door dat begrip kan er erkenning komen van de aanwezige problematiek en pas daarna kan er aan herstel gewerkt worden.”

Echte verandering

Mensen zijn vaak op zoek naar eenvoudige, efficiënte manieren om aan hun probleem te werken. De hartcoherentietraining komt daar helemaal aan tegemoet. “We hebben allemaal een chronisch tijdsgebrek, maar drie keer zes minuten per dag oefenen is achttien minuten in totaal per dag. Dat is voor iedereen haalbaar.” Het boek is een laagdrempelige manier om met de hartcoherentietraining aan de slag te gaan. “Maar wie zich liever laat begeleiden, kan ook altijd terecht bij een van de vele coaches in Vlaanderen”, vult Katrien aan. “Hartcoherentie is geen zaak van erin geloven. Het is puur de werking van je lichaam. Wie hiermee start, zal echt verandering voelen. Die drie keer zes minuten per dag zorgen ervoor dat je veerkracht op peil blijft en dat je veel weerbaarder bent tegen stress en moeilijkheden.”

TIPS om stress onder controle te houden

* Ontspan je lichaam. Dat kan dankzij hartcoherentietraining, maar ook met meditatie of yoga

* Let op je houding. Schouders niet te hoog om een goede ademhaling mogelijk te maken

* Adem spaarzaam: niet via de mond, maar wel door de neus

* Waak over je slaap.

* Beweeg, kies voor gezonde voeding en vermijd (teveel) suiker, cafeïne en alcohol

Blijven Ademen is verschenen bij Uitgeverij Manteau – € 22,50 – louvanie.be – nerva.coach – biofeedbacktraining.be

 

 

 

 

 

 

 

 

Auteur: Valerie De Groodt / Foto: Unsplash