Charbel Abou Zeidan: modegod in Kortrijk

625

Om het als modeontwerper te maken, heb je heel wat lef maar vooral talent nodig. Dat zag vooraanstaand Libanees modeontwerper Elie Saab in Charbel Abou Zeidan. Deze man mocht helpen collecties ontwerpen voor beroemdheden als Beyoncé, Nicole Kidman, Kate Winslet, Halle Berry,… Maar de liefde dreef hem naar Kortrijk. Daar stampt hij sinds twee jaar zijn eigen merk LEBRAHC uit te grond.

Fotobewerkt2

Charbel, je ontwerpt nu mode maar eigenlijk bezit je een diploma in architectuur en fotografie. Hoe ben je er in geslaagd om toch de modewereld binnen te raken?

Ik studeerde vijf jaar architectuur en fotografie in Libanon, maar ik wilde altijd al iets in de mode doen. Ook al zijn de opleidingen in Libanon doorgaans zeer goed, voor mode was er toen nog geen. Ik ben dan maar begonnen als backstagefotograaf bij modeshows in Libanon. Op die manier stond ik heel dicht bij de modewereld. Ik maakte een portfolio met foto’s waar ik ook schetsen in had verwerkt en toonde mijn werk aan een modeontwerper. Hij had meteen het gevoel dat mijn werk een goede aanvulling zou zijn op het zijne.

Die gouden kans heb je dus gegrepen. Daarna heb je zelfs outfits ontworpen voor sterren als Nicole Kidman en Beyoncé voor Elie Saab in Parijs. Je bent zelfs de persoonlijke fotograaf geweest van Dita Von Reese. Hoe waren die ervaringen?

Fantastisch! Ik mocht als hoofd van het creatieve team ook heel nauw samenwerken met Elie Saab en het was heerlijk om te weten dat het merk zoveel gedragen wordt: van royals tot Hollywoodsterren. Maar we hebben ook liefdadigheidsprojecten gedaan zoals met Barbie en Hello Kitty. Het waren prachtige ervaringen, maar zulke dingen kan je alleen realiseren met een groot merk.

Wat waren voor jou de grootste moeilijkheden in jouw eerste jaren als modeontwerper?

Ik had gelukkig weinig problemen. Omdat ik met Elie Saab werkte, voelde alles meer als een leerschool. Hij heeft zelf trouwens nooit mode gestudeerd. Toen hij dertien was, leerde hij alles from scratch. Hij was ook heel geduldig. En ik had ook toegang tot alle ateliers en andere middelen. Daar ben ik echt dankbaar voor. Ik dacht: ‘Wow, is dit echt? Ik wil meer in de mode doen!’ (lacht).

Sinds anderhalf jaar heb je nu je eigen zaak in Kortrijk. Hoe bevalt het je?

Het is hier fantastisch en als ik niet naar Kortrijk was gekomen, was ik nooit zelfstandig begonnen. Deze stad motiveerde me om zelf iets te doen en nu heb ik ook de tijd voor een eigen merk. Op creatief vlak ben ik hier ook veel relaxter. In Parijs ontwierp ik zo’n tien collecties per jaar maar nu kan ik eindelijk beter nadenken bij een ontwerp. Elk stuk staat in het middelpunt van de belangstelling.

Wat kan Kortrijk gebruiken om een grotere modestad te worden?

Ik vind dat Kortrijk al erg goed bezig is want er wordt veel moeite gedaan voor een beter imago in de designwereld, zoals met Designstudio (Charbel heeft nu een aantal stukken staan in de etalages van Designstudio n.v.d.r.). De designplatforms die ze hebben ontwikkeld, gebruiken ze intensief. Dus ik denk niet dat er nog veel nodig is. Als je praat over design en mode dan moet je dat ook breed zien. Er zijn bijvoorbeeld een heleboel anonieme designers zoals mensen die gewoon in de ateliers werken. Daarbij, het is de kunst om West-Vlaanderen op zijn geheel bekijken en niet Kortrijk alleen.

Wat is de prijsklasse van je collectie?

De duurste cocktaildress kost nog geen duizend euro. Als je het vergelijkt met winkelketens waar ze miljoenen stuks maken en ze voor 30 euro verkopen, kost een item uit mijn collectie iets meer. Aan de andere kant is het heel goedkoop als je het vergelijkt met de stukken die ik voor Elie Saab ontwierp. Doordat ik in kleine hoeveelheden produceer kan ik zowel de prijs drukken als heel goed letten op afwerking. Ik koop dus precies dezelfde stoffen aan als luxemerken maar doordat ik op kleine schaal werk zijn de prijzen ook veel lager. Prijs en kwaliteit probeer ik zo goed mogelijk te combineren. Daarbij, ik wil dat mijn klanten zich ook goed voelen in hun kleren. Het moet mooi zijn maar ook comfortabel.

Dus LEBRAHC staat voor mode en je goed voelen in mode. Je eigen merk, was dat je ultieme doel?

Nu wel ja (lacht). Ik heb het nu gerealiseerd dus ik sta er helemaal achter. Ik kwam naar Vlaanderen en ik wilde gewoon nog iets nieuws dus een eigen merk was een logische keuze ook al kende ik de taal niet.

Waar zie je jezelf over tien jaar?

Ik hoop dat LEBRAHC het ver schopt. Ik zie veel potentieel. Het idee is de collectie nog een beetje groter te maken en te verspreiden zodat mensen nog meer geïnteresseerd geraken in het merk. Het leukste is om mensen mijn ontwerpen te zien dragen. Beroemd worden is alvast niet mijn droom. Ik denk dat de modewereld eigenlijk hetzelfde is als eender welke business, alleen chaotischer en onvoorspelbaarder. Iedereen denkt dat alles gestructureerd is maar het blijft moeilijk om te achterhalen hoe het nu echt werkt. Soms probeer je iets en dan kijk je of dat het aanslaat. Hoe meer je weet over mode, hoe gechoqueerder dat je bent als iets niet gaat zoals je het verwacht.

 

 

Winkelfoto

 

Lebrahc6

 

Vitrines Lebrahc3

 

IMG_2165 copy

 

IMG_2163 copy

Vitrines Lebrahc2

Charbel Abou Zeidan verkoopt zijn ontwerpen exclusief vanuit zijn winkel in de Onze-Lieve-Vrouwstraat 11 maar momenteel staan ook drie ontwerpen gepresenteerd in de vitrines van Designregio Kortrijk.