Recent opende in Ternat de eerste StrongBox van ons land de deuren. Het concept is volledig nieuw en eenvoudig: een container aan de buitenkant bekleed met tal van sporttoestellen om aan de slag te gaan voor originele en uitdagende workouts. Hoog tijd om redactrice Mieke uit te dagen tijdens zo’n openluchtgroepssessie. Think outside the box!

Mijn sessie is gepland op een zondagochtend. Onder een stralende winterzon vertrek ik in sportkledij, gewapend met een fles water, handschoenen en een jas naar de plaats van afspraak. Ik voel me tegelijk opgewonden en onzeker. Wat als ik terechtkom tussen allemaal sportieve jongeren? Zelf behoor ik immers tot de categorie ‘niet zo sportief en veertiger’.

Ik arriveer iets te vroeg op de afspraak en kan zo nog wat oefeningen van de vorige groep zien. Lijkt allemaal wel mee te vallen en het geeft me rust dat de deelnemers van alle leeftijden zijn. Twee ervan zijn Ann en dochter Tine. “Wij zijn al zes keer komen sporten en het is fantastisch. De weersomstandigheden schrikken ons niet af. Je gaat toch ook joggen als het wat regent”, lachen ze. Sporten in groep, onder professionele begeleiding en met uptempo beats op de achtergrond. Dat lijkt me een mooi vooruitzicht om te starten aan mijn eigen StrongBox-sessie. Coach Jente De Weerdt heet mij en twee andere deelnemers enthousiast welkom. Gezien de coronamaatregelen vindt de sessie in kleine groep plaats. Onder normale omstandigheden kunnen er twaalf mensen tegelijkertijd sporten. We krijgen wat uitleg over het principe, de eerste oefeningen worden getoond en vanaf dan kan mijn sportieve uitdaging starten.

Korte oefeningen motiveren

Ik voel me al meteen geprikkeld. Squats, oefeningen met de kettelbell, dummbles en rekkers, de airbike, de TRX-trainer en de tank. Ze moeten me fysiek uitdagen. Elke oefening duurt 45 seconden. Even op de tanden bijten en dan mag ik doorschuiven naar een andere oefening. “Dat is een typische manier van trainen”, vertelt coach Jente. “Je hartslag gaat omhoog door bijvoorbeeld een cardiotraining op de airbike. Daarna schakel je over op een krachtoefening en blijft je hartslag vrij hoog. Hoewel er voortdurend spieren aan het werk zijn, heb je toch het gevoel even op adem te kunnen komen.” Deze manier van oefenen ligt me wel. Ik word uitgedaagd, zowel door de toestellen en de attributen als door coach Jente, maar onrechtstreeks ook door de medesporters. Als zij dit volhouden, dan geef ik toch niet op?

Samen sporten op eigen niveau

Het fijne is dat iedereen op eigen niveau kan trainen. Een geoefende sporter kiest voor gewichten van 12 kilogram, ik ga voor gewichten van 4 kilogram. Toch sporten we samen, stimuleren we elkaar en geven we samen niet op. Ook coach Jente is een versterkende factor. Naast het feit dat hij erop toeziet of ik de oefeningen correct uitvoer, moedigt hij enthousiast aan. Wanneer we alle drie wat moe worden, gaat de muziek een tandje luider. En ja, er komt wat adrenaline vrij die me helpt om de laatste seconden nog alles te geven. “Dat toch enorm motiverend, hier word je voortdurend enthousiast gestimuleerd”, vertelt mijn medesportster Maïté.

Na een uur sporten, keer ik volledig opgeladen terug naar huis. Bovendien heb ik het gevoel dat ik mijn longen volgezogen heb met zuurstof. Ik ben overtuigd: sporten te midden van de natuur is goed voor lichaam en geest.

www.strongbox.be

(tekst: Mieke Vercruijsse – foto: Luc)