Dansen tot het brandt!

207

3 APRIL 2013 | Drama! De zomer komt er aan en wij passen nog niet in onze bikini! Hoog tijd dus om een maandje te zweten, te puffen én calorieën te verbranden. We gaan sporten! Elke woensdag testen wij een nieuwe sporthype, deze week… Dance Burner!

Dance Burner is dé ideale manier om snel strak te worden. En het moet gezegd: Al dansend calorieën verbranden, het klinkt als muziek in onze oren. En klinkt het niet bekend in jouw oren? Dat komt omdat het nog maar sinds eind 2012 bestaat en slechts exclusief te beleven is in de Oxygen Fitness centra in België.

WAT IS HET?
Dance Burner is een groepsles die 45 minuten duurt. Het wordt gegeven door verschillende instructrices van de Oxygen Fitness groep in België. Per maand wordt er een andere choreografie gebruikt. Tijdens de groepsles wordt er een dansje aangeleerd waarbij één doel centraal staat: vet verbranden (en willen we dat niet allemaal?). Iedere maand wordt er gedanst op andere muziek. De ene maand staat de les helemaal in het teken van de 90’s, de volgende maand zing je volop mee met Madonna en Micheal Jackson, en de andere maand kom je helemaal in hiphop sferen. Dance Burner is dansen op fitnessniveau (en op leuke muziek). De choreografie is uniek in zijn soort.

VOOR WIE IS HET?
Het is een sport die geschikt is voor zowel jong als oud. Dat was ook te merken toen een 9-jarig meisje deelnam aan de les. (Ik moet trouwens toegeven dat ze beter danste dan mezelf). Ook oudere mensen kunnen deelnemen aan de dans. Wanneer het even te veel wordt, kunnen ze enkele pasjes of sprongen achterwege laten. De intensiteit van het dansen is dus zelf aan te passen. Een groot pluspunt! Toch kunnen mensen met rugblessures of andere kwaaltjes deze lessen beter vermijden. Daarvoor is Dance Burner toch net ietsje té intensief.

EN DE CALORIEËN?
Wie volop meedoet met Dance Burner verbrandt zo’n 500 à 600 calorieën op slechts drie kwartier tijd!

DÉ TEST
Maandagavond, 19 uur, de muziek begint. Pitbull, Rihanna, The Pussycat Dolls en vele andere bekende beats knallen door de boxen. We beginnen met de opwarming. Een paar stappen naar links, naar rechts en zwaaien met die armen om de schouders los te krijgen. Als we eenmaal opgewarmd zijn, beginnen we met het echte werk: de dans van de dag. We leren het aan in verschillende blokken. De eerste is relatief simpel. Onze lesgeefster toont ons een paar slides en armbewegingen die wij moeten nadoen. Na een kwartier oefenen is het tijd voor de tweede blok. Een stuk moeilijker en dat is te merken. De voetbewegingen, die lukken wel. Of toch… na een paar keer proberen. Maar die armbewegingen zijn, in mijn geval, een echte ramp. Een halfuur later hebben we het volledige dansje aangeleerd en het tempo wordt telkens opgedreven. Op het einde van de les wordt de groep in twee verdeeld en moeten we tegen elkaar dansen. De sfeer zit er goed in en onze lesgeefster, Lindsay Gilis, is een echte energieke dame die de hele groep mee krijgt. Na de les zelf doen we het wat rustiger aan en is het tijd voor enkele buikspieroefeningen. Dit is een onderdeel van de buikspierles die direct op de dansles volgt. Daarna is het tijd voor de stretch. Oef… Tijd om even te bekomen!

HET RESULTAAT VAN ONZE TEST
Na een eerste les Dance Burner zijn we helemaal overtuigd van de werking, maar wellicht moet je minstens twee lessen gevolgd hebben om de dans helemaal onder de knie te krijgen. Wanneer dat lukt, is het enkel nog puur amusement en vooral: vet verbranden!

EEN EXTRA TIP VAN ONZE INSTRUCTRICE
Lindsay Gillis: “Zelfs met twee linkerbenen kun je starten met Dance Burner. We beginnen elke maand met een nieuwe choreografie dus elke les is volledig instapklaar!”

ZELF PROBEREN?
Wij testten de Dance Burner uit in de Oxygen Fitness in Brugge (zandstraat 140). De lessen vinden iedere maandagavond plaats van 19u tot 19u45u. Aansluitend volgt de buikspierles van 19u45 tot 20u.
Op de website www.oxygenfitness.be kan je alvast jouw gratis dagpas downloaden!

Francesca Lutters