Het internet staat vol (tegenstrijdige) afslanktips en strenge diëten. Wij zien al lang het bos door de bomen niet meer dus roepen we de hulp in van expert en personal trainer Leander Verbraken. Hij gaf ons zijn acht ultieme tips om af te vallen en die willen we niet voor onszelf houden.

Maar eerst, wie is Leander Verbraeken?
Leo-1-500x500
Leander Verbraeken is de oprichter en het gezicht van Leander Personal Training, een 12-koppig team van personal trainers, een voedingsexpert, osteopaat en chiropractor. Zij helpen je met afvallen door middel van voedingsadvies en outdoors trainingen met veel variatie. “Met LPT bieden we een mix aan van kine, voedingspsychologie en sportcoaching. We zijn vooral bezig met het optimaliseren van beweegkwaliteit en het potentieel van onze klanten. We coachen vooral op het aanleren van de juiste gewoontes in plaats van mensen aan te zetten om te diëten.”

1. Stop met diëten

Diëten is onnatuurlijk, demotiverend en onduidelijk. Geen wonder dat je het vaak niet graag doet en ermee wil stoppen. Door de immense hoeveelheid tegenstrijdige informatie die je als consument vindt weet je op de duur niet meer wat je nu moet doen. Onbewust volgen mensen vaak diëten die niet werken of zelfs ongezond zijn. Mijn advies? STOP met diëten. Eet zoveel mogelijk verschillende soorten (bio) planten, een beetje onbewerkte noten, zaden en granen en een klein beetje vlees, kip of vis. Drink heel veel water en vermijd ten alle koste alle suikerhoudende dranken (inclusief fruitsap). Je eet best zo natuurlijk mogelijk voedsel dat zo weinig mogelijk industrieel verwekt is. Daar komt het op neer.”

2. Verwissel je waterglas en wijnglas van plaats

“Wanneer je toekomt op restaurant verander dan je waterglas en wijnglas onmiddellijk van plaats. Hierdoor zal je automatisch aan het einde van de maaltijd minder calorieën binnen hebben. Mensen drinken namelijk vooral om voeding door te slikken. Zonder erover na te denken grijp je dan naar het meest voor de hand liggende glas. Volgens onze Westerse etiketten is dit het wijnglas.”

3.  Wacht voor je een 2e portie neemt

Wacht op zijn minst 15 minuten voor je een tweede portie neemt. Hoogstwaarschijnlijk zal binnen die tijd je hormonale verzadigingsrespons op gang komen waardoor je van gedachten zal veranderen. Heb je toch nog honger? Go ahead!”

4. Maak gebruik van peer pressure om gemotiveerd te blijven

“Verkondig je doel op sociale media. Dit zorgt voor een enorme druk om je doel te halen. Neem ook tussentijdse foto’s om gemotiveerd te blijven. Een goed idee is ook om aan een vriend te vragen om samen naar een doel te streven of maak er een wedstrijd of weddenschap van.”

5. Eet eiwitten en vetten

“Eet bij elke maaltijd een vorm van eiwitten en vetten. Die zorgen voor een hormonale verzadigingsrespons in ons lichaam, waardoor je sneller voldaan bent en minder eet.”

6. Eet gebroken lijnzaad

“Voeg gebroken lijnzaad toe aan je voeding. Niet alleen bevat het omega-3 vetten (gezonde en essentiële vetten die de cholesterol verlagen en goed zijn voor je hart- en bloedvaten), de gebroken zaden bevatten veel vezels die sneller verzadigen en goed zijn voor je stoelgang.”

7. Kies leuke sporten en varieer

Sporten moet fun zijn. Het mag geen taak zijn. Statistisch zien we dat mensen die groepssport doen met spelaspect langer blijven doorgaan dan zij die individueel sporten. Vooral in fitness zien we dat het aandeel mensen dat na minder dan 6 maand stopt heel groot is. Ik geloof dat dit komt door de sterke asociale sfeer die in de centra heerst. Daarnaast draagt ook het repetitieve en voorspelbare karakter van de bewegingen niets bij tot de beweegkwaliteit van de sporter. Probeer zoveel mogelijk verschillende dingen te proberen is de boodschap. Verandering van spijs doet eten.

8. Plannen, plannen en nog eens plannen

“Om succes te behalen is het zeer belangrijk om te plannen. Een goede planning zorgt voor een grotere kans op succes.

  • Deel je einddoel op in kleine stappen. Stel voor je zelf kleine, haalbare doelen op die ervoor zorgen dat je succes hebt along the way.
  • Kies een haalbare doelstelling op middellange termijn. 3 maanden is ideaal: Veraf maar toch dichtbij.
  • Denk na over mogelijke struikelblokken die je onderweg kan tegenkomen en tracht al mogelijke oplossingen te vinden. Je doet dit best in bijzijn van iemand waar je close mee bent. Heel vaak merken we dat mensen weinig zelfkennis hebben als het aankomt op het herkennen van hun eigen gebreken en struikelblokken.
  • Plan je trainingen in en behandel ze als een belangrijke meeting. Er mag nooit iets tussen jou en je training komen. Als je dat niet doet krijg je de slechte gewoonte om de training te verschuiven en vaak wordt uitstel dan afstel. Het is een kwestie van de juiste mindset. Je lichaam moet altijd op de eerste plaats komen. Al de rest is van ondergeschikt belang.
  • Plan je dagmenu. Dan kom je niet in een situatie terecht waarin je geen toegang hebt tot gezonde voeding en ga je minder snel in de fout. Ga op zoek naar lekkere snacks en kies één dag uit (de zondag bijvoorbeeld) waarop je bepaalde dingen klaar maakt voor de rest van de week en maak ook daar een gewoonte van. Voorzie ook een lijst met goeie restaurantjes waarop je beroep kan doen indien je toch in tijdsnood zit.”

Foto’s: Leader Personal Training en iStock