De zomer in met Belgisch modemerk: Julia June

394

Julia June kiest opnieuw voor een samenwerking met jong Belgisch talent voor de zomercollectie. Het jonge label wil vooral modeminnende vrouwen met een sterke persoonlijkheid aanspreken die een mix van lef en kwaliteit in hun kleerkast willen. Lieselot Wille, styliste en visual designer bij Julia June, vertelt ons meer over de nieuwe felgesmaakte zomercollectie en de samenwerking met haar goede vriendin Nina Dancet die de collectie fotografeerde.

11294351_10206518814994671_119524428_o

Wat mogen we verwachten van de nieuwe zomercollectie?
Lieslot:
“Deze zomer brengen we een heel opgewekte collectie. In de zomercollectie vormen subtiele grafische prints, gedurfde kleuren en verfijnde snitten de rode draad. We wilden de zomercollectie een bijkomende dimensie geven, onder de vorm van een creatieve capsulecollectie in samenwerking met  Belgisch talent. Zo hebben we voor de eerste collectie gekozen voor Sarah Corynen die de grafische prints ontwierp voor de collectie. Die trouwens helemaal hot zijn deze zomer. Sarah staat bekend om haar vrolijke en kleurrijke creaties en is het meesterbrein achter het artwork van de collectie. Om die lijn verder te trekken ontwierp het juwelenlabel Souvenirs de Pomme een compacte juwelenlijn die in harmonie is met Julia June-collectie. Deze capsulecollecties zijn combineerbaar met de andere thema’s binnen de zomercollectie van Julia June. Naast de grafische prints hebben we ook gekozen om met iets originelere en zwaardere stoffen te werken. De kleren zijn dan ook iets duurder maar van veel betere kwaliteit.”

collage laure van hijfteJulia June x Sarah Corynen (fotografie: Laure van Hijfte, Styling: Lieselot Wille)

Nina: “Ik vind het een heel dromerige en romantische collectie. Heel luchtig, fris, vrolijk, speels en vooral ultravrouwelijk. Dat komt waarschijnlijk ook door die pasteltinten, echt heel leuk voor de zomer vind ik zelf! Voor de Julia June-fotoshoot liet ik me ook door de pastelkleuren uit de zomercollectie inspireren. Fijn breiwerk, lange rokken, rokken net over de knie, weelderige prints en nog veel meer kunnen jullie verwachten voor de komende zomer van Julia June.”

collage juliajune 3Fotografie: Nina Dancet
Styling: Lieselot Wille

MUA: Ina Libbrecht
Model: Kim Mupangilaï

 

Belgische creativiteit

Waarom kiest Julia June om uitdrukkelijk samen te werken met een Belgische fotografe?
L:
“Om twee redenen. Eerst en vooral willen we Julia June profileren als op-en-top Belgisch. Van begin tot einde. Die exclusieve samenwerkingen zijn een speciale gelegenheid om op de kaart te staan. Door nadrukkelijk ook voor een Belgische fotografe te kiezen, willen we zo de Belgische markt aanspreken en wat meer opvallen. Als tweede reden willen we graag jong, Belgisch talent naar de voorgrond schuiven. Na de capsulecollecties in samenwerking met Sarha Corynen en Souvenirs de Pomme, vroegen we aan jonge, opkomende fotografen om hun visie van de zomercollectie op beeld vast te leggen. Zo kozen we voor Laure van Hijfte die de Sarah Corynen-collectie fotografeerde. Maar ook Gentse fotografe Nina Dancet paste perfect in het plaatje als jong Belgisch talent.

Lieselot en Nina waren de drijvende krachten achter de fotosshoot. Lieselot nam de styling van de shoot op zich en Nina bracht de collectie in beeld. Hoe is de samenwerking verlopen?
N: “Zeer goed. Lieselot en ik kennen elkaar al van voor de shoot. We zijn goede vriendinnen. Maar op zo’n shoot moet je werk en privé wel gescheiden houden. Op het werk zit je in een andere situatie en heb je verschillende verantwoordelijkheden. Daarom denk ik dat het zo goed verliep, net omdat we een professionele houding hebben wanneer we werken.”

L: “Ik heb meestal al een idee voor de setting in mijn hoofd. Maar ik wil ook altijd graag weten wat de fotograaf verwacht en hoe die de shoot wil aanpakken. Hoeveel we ons ook voorbereiden, het loopt altijd anders dan verwacht. Dan laat ik Nina haar gang gaan en kijken we samen naar wat we de beste beelden vinden.”

collage juliajune 2

Uit comfortzone

Nina, jouw fotografische roots liggen in de surf- en skatewereld. Op welke manier pas je binnen het concept van Julia June?
 “Julia June is heel verschillend ten opzichte van wat ik normaal fotografeer. Voor de shoot ben ik uit mijn comfortzone moeten stappen. En dat past wel bij Julia June, uit je comfortzone stappen en iets gedurfd doen, iets met een hoek af. Dat was niet gemakkelijk. Mijn foto’s zijn nogal minimalistisch en abstract. Als fotograaf wil je toch graag jouw eigen stijl behouden. Dus mijn visie in de fotografie heb ik soms wat links moeten laten liggen. Maar ik ben wel heel blij met het resultaat. Ik heb ook al positieve reacties gekregen en dat is een bevestiging dat ik ook goed ben in concepten en stijlen waar ik dagdagelijks niet of minder mee bezig ben.”

Lieselot, wat inspireert jou om de etalages aan te kleden voor Julia June?
“Ik kan volledig mijn ding doen. Julia June is ‘het dochtertje’ van moederbedrijf MFD en wil dan ook een jongere uitstraling. Ik word niet naar de etalage gestuurd met een foto om die dan te kopiëren. Julia June wil zich onderscheiden van de andere familiemerken. Ik mag de etalages volledig opvullen met mijn eigen creativiteit. Wat ik ook goed vind omdat ik zo vrij ben om mijn eigen ding te doen. Ik maak moodboards om mijn ideeën visueel op papier te zetten en zo kan ik ook mijn inspiratie vormgeven. In de vijf maanden die ik hier werk, heb ik al enorm veel bijgeleerd. Het zijn lange, maar ontzettend boeiende dagen. Het mag dan wel een glamoureuze job lijken, maar het creatieve proces zijn intensieve dagen met. Gelukkig haal ik er zo veel voldoening uit.”

juliajune collage 4

Volharding

De dag van vandaag zijn er zo ontzettend veel fotografen. Op welke manier onderscheid je je van de rest?
N: “Als fotograaf is het bijzonder moeilijk om je te onderscheiden. Op school werd ik door de lectoren door het slijk gehaald met mijn foto’s. Ik heb zelfs mijn studies niet kunnen afwerken omdat niemand achter mij stond. Maar dankzij mijn stage bij Urban Art House in Amsterdam heb ik de modefotografie ontdekt en heb ik mijn eigen stijl verder uitgewerkt. Nu krijg ik spontaan meer positieve reacties. Ik denk dat ik me vooral kan onderscheiden door mijn volharding, mijn eigen stijl en mijn manier van werken. Voor sommige opdrachten ben ik na tien foto’s klaar omdat ik met analoge toestellen werk. Ik heb maar 36 kansen voor een goede foto, niet oneindig veel totdat het geheugenkaartje vol staat. Ik weet goed wat ik wil en dat versnelt het werk.”

Wat zouden jullie willen bereiken in de toekomst?
L:
“Ik wil het heel graag schoppen tot zelfstandige styliste. Dan ben ik mijn eigen baas. Ik kan mijn zin doorzetten zonder samenspraak en zonder teruggefloten te worden. Ik ben vrij om samen te werken met wie ik wil en waar ik wil.”

N: “Ik zou zo graag een fotoshoot doen voor een sportmodemerk! Nike ofzo. Een job voor bijvoorbeeld Chanel zou ik niet weigeren om ervaring op te doen. Maar Nike of O’Neill sluiten veel meer aan bij wat ik normaal van foto’s maak. De dag dat ik zo’n opdracht krijg zou dat veel voor mij en mijn carrière betekenen!”

 

Over Julia June

Tijdens de zomer van 2012 lag de eerste Julia June-collectie in de winkels. Het  kledinglabel is opgericht als jongste collectie van het Belgische modebedrijf MDF, dat ook de collecties Amania Mo en Giovane onder zijn vleugels heeft. Vrouw achter dit label  is Dorine Tanghe, die samenwerkt met haar echtgenoot Guy Mortreu en een creatief team. Het eerste deel van de naam van het label noemde ze na haar oudste dochter Julia. June verwijst naar de maand waarin de collectie uitkwam.

Julia June staat voor jonge, vrouwelijke, edgy kleding die toch draagbaar is. Het is een eigenzinnig en gedurfd merk met een hoek af.  Het merk doorbreekt het conventionele, maar verovert onze harten met onweerstaanbare combinatie van vrolijkheid en elegantie. De kledingstukken kan je zowel overdag als ‘s avonds dragen. Ook de materiaalkeuze is puur Belgisch: originele en luxueuze stoffen, levendige kleuren en strakke lijnen.

Julia Juna is vaak terug te vinden in luxeboetieks en tussen internationale designercollecties. Het pittige modemerk heeft een eigen winkel in Sint-Martens-Latem, Gent en Knokke en wordt verkocht op tientallen andere plaatsen in Vlaanderen.