Een wondermiddel die vet doet verdwijnen en ons een instant plat buikje geeft? Yes please! Helaas bestaat dit (voorlopig) enkel in onze fantasie. Maar, je kunt je vetverbranding en metabolisme gelukkig wel een flinke boost geven. Dat doe je met deze zeven superfoods. Combineer ze met een gezonde voeding en een krachtige workout: succes gegarandeerd!

1. A cup of tea a day…

Naast heel wat andere positieve eigenschappen stimuleert groene thee je afslankingsproces. De thee zorgt voor een snellere stofwisseling, minder eetlust, snellere vetverbranding en minder stress. Allemaal dingen die het afvallen bevorderen. Nog niet overtuigd? Uit een studie van Birmingham University blijkt dat de vetverbranding 17% (!) actiever werd door het drinken van groene thee. Ben je toch geen fan van de smaak, doe er dan citroensap of steviasuiker bij.

2. Citrusvruchten

Citroenen en andere citrusvruchten zijn eveneens ideale superfoods. Ze versnellen namelijk de stofwisseling en dus het verbranden van calorieën. Mensen die voldoende vitamine C binnenkrijgen, zouden tijdens het sporten zelfs tot 30% meer calorieën verbranden dan zij die een vitamine C tekort hebben.

3. Proteïne

Voldoende eiwitten of proteïne is essentieel voor wie wil afslanken. Ze bevorderen de aanmaak van spierweefsel en geven een langdurig verzadigd gevoel. Vooral uit vis en vlees haal je veel proteïne. Kies voor mager vis en vlees zoals kabeljauw en kip. Ook eitjes mogen niet ontbreken in je dieet: ze zijn rijk aan eiwitten (logisch toch?) én bevatten veel vitamine B12 en geven zo een boost aan je vetverbranding.

4. We like it hot!

Chilipepers geven een fikse oppepper aan je vetverbranding. Van een heerlijk pittige maaltijd krijg je het zodanig heet dat je lichaam hard moet werken om de temperatuur terug normaal te krijgen. Én je gaat iets hot en spicy niet in één hap naar binnen schrokken dus heeft je maag meer tijd om het signaal te geven dat je genoeg hebt. Dan eet je nog minder ook.

5. Bosbessen

67, dat is het aantal calorieën in 100 gram van je nieuwe favoriete snack: blauwe bessen. Het ideaal tussendoortje want ze zitten boordevol vezels, waardoor je snel een vol gevoel krijgt. Als ontbijt eet je ze met wat magere yoghurt, die net als bosbessen vetcellen helpt te bestrijden. Resultaat: opnieuw een beetje vet minder. Hoera!

6. Kaneel

Kaneel zorgt voor een stabiele bloedsuikerspiegel en minder aanmaak van insuline, een hormoon verantwoordelijk voor de vetopslag in het lichaam. Wat wil dat nu weer allemaal zeggen? Simpel, door kaneel te eten sla je minder vet op. De aangeraden hoeveelheid voor een optimaal resultaat? Ongeveer 6 gram, die je bij het ontbijt in je yoghurt, havermout of smoothie kunt doen.

7. Water, water en nog eens water

Dit weet je al lang dus laten we er niet te veel woorden meer aan vuil maken: om af te vallen moet je veel water drinken. Punt uit, geen discussie mogelijk. Lukt het echt niet en snak je toch steeds naar een lekkere, maar helaas ongezonde, frisdrank? Download een app op je smartphone die je er dagelijks aan herinnert om genoeg water te drinken. Bijvoorbeeld: Waterlogged voor iOS of Hydro Coach voor Android.