Januari kabelt rustig verder, de feestdagen (en eventueel je goede voornemens) behoren nu echt helemaal tot het verleden én het weer is in hoofdzaak grauw en grijs. Dat kan ervoor zorgen dat je nu in een dipje zit. Wij zochten enkele manieren om er weer bovenop te raken.

1. Normaal

Het is belangrijk om te weten dat het normaal is dat je je even ‘leeg’ voelt. Of toch als je weet dat de tijd van het jaar de oorzaak zijn en er niet iets anders is wat je zo slecht doet voelen. Als dat laatste het geval is, ga je misschien beter op zoek naar wat er echt aan de hand is.

2. Doe iets

Als je je niet goed in je vel voelt, is de verleiding vaak groot om gewoon binnen te blijven en in de zetel te hangen. Maar daar zal je niet van opknappen, integendeel. Probeer af te spreken met vrienden of familie en bezig te blijven.

3. Plannen maken

Maak plannen voor de rest van het jaar: de zomervakantie, een reis naar een ver land of een feestje. De voorbereiding is al de helft van het plezier!

4. Gezond zijn

Tijdens deze donkere wintermaanden grijp je misschien vlug naar fastfood en andere ongezonde voeding. Probeer toch over te schakelen op gezonde maaltijden. Dat zal niet alleen je lichaam, maar ook je geest je voor dankbaar zijn.

5. Praat erover

Het is geen schande om te praten over je gevoelens. Je vrienden en familie zijn er niet alleen om samen de goede dingen te vieren. Vertel ze dus dat je je niet goed voelt. Dat kan al opluchten. Als je het gevoel hebt dat dat niet genoeg is of niet is wat je wil, kan je natuurlijk een dokter opzoeken.