Couturier van de koninginnen Edouard Vermeulen: “Zolang het vuur en de goesting er is, ga ik door” (+ zijn ultieme modetips)

780

Edouard Vermeulen staat al bijna veertig jaar aan de top van de Belgische mode. De West-Vlaamse couturier richtte in 1984 Natan op en biedt zijn cliënteel al decennialang die typische klassieke en verfijnde kledij waar het modehuis voor staat. Hij staat bekend als de couturier van de koninginnen en behalve het Belgische koningshuis mag hij ook koningshuizen van Nederland, Zweden en Luxemburg tot zijn klanten rekenen. Nochtans leek Edouard Vermeulen bij de start van zijn carrière een andere richting uit te gaan.

“Al van toen ik jong was, was ik gefascineerd door architectuur en de schoonheid van gebouwen en hun interieur. Ik koos dan ook vol overtuiging voor de studie binnenhuisarchitectuur. Ik trok van Ieper naar Brussel en studeerde af aan het Sint-Lukas. Om mijn zaak goed uit te bouwen, had ik een showroom nodig. Dan zou ik mensen kunnen uitnodigen en evenementen organiseren. De Louizalaan was toen dé straat waar het allemaal gebeurde. Op een dag passeerde ik voorbij een herenhuis en belde ik op goed geluk aan. Eigenlijk was alles verhuurd, maar ik kreeg het voor elkaar om de gang te mogen gebruiken. Dat is de plaats waar elke bezoeker passeert, dus ik was zeker dat ik zo veel mensen zou ontmoeten. In datzelfde huis stelde Paul Natan zijn eigen collecties voor. Toen zij wat later stopten, nam ik hun pand over.”

“De rest is eigenlijk geschiedenis. De geest van het vorige modehuis bleef in het pand circuleren. Het waren de beginjaren van de prêt-à-porter en in heel wat van de herenhuizen vond je kledingwinkels. Ik was jong en naïef en bereid me in een volledig nieuw avontuur te storten. Achteraf gezien wás dat ook de beste keuze die ik kon maken. Ik ging katoen kopen, rood, wit en donkerblauw. Moest het niet werken, kon ik er altijd nog gordijnen van laten maken. (lacht) De volgende stap was iemand zoeken die patronen kon tekenen. Dat werd Christiane, die uiteindelijk tot een tweetal jaar geleden voor mij is blijven werken. Samen zijn we gestart met een kleine collectie.”

“Een eerste grote stap werd gezet toen ik in 1984 mijn collectie voorstelde op een liefdadigheidsavond. De voorzitter van dat goede doel, was koningin – toen nog prinses – Paola van België. Later ben ik nog vaak met de koninklijke familie in contact gekomen. Ik heb het voorrecht nu al drie generaties te mogen kleden. Ze zijn heel stijlvol en doen het enorm goed. De koninklijke familie geeft ons land een prachtig imago. Dat ze ook graag Belgisch gekleed gaan, is een mooi signaal naar de Belgische mode.”

Ik zag de modewereld de afgelopen decennia veranderen. Vroeger kwam men elk seizoen voor een volledige garderobe. Nu winkelen consumenten zelfs niet meer elk seizoen. Ze shoppen doelgericht, voor een specifieke gelegenheid. En dat is dan nog relatief. Een kledingstuk voor één evenement kopen, wordt nog weinig gedaan. Behalve een trouwjurk willen mensen hun kleren ook op een ander moment nog dragen. Kledij moet daarom draagbaar zijn. De oude manier van winkelen is verdwenen. Alles moet sneller gaan. Al moet ik wel zeggen dat onze klanten echt tijd willen maken om rustig te kiezen.”

“De voorbije jaren grepen de mensen terug naar Belgische producten, ook in de mode. Een trend die ik alleen maar kan toejuichen. We hebben een fantastisch land, maar het is niet evident om alles te blijven produceren in eigen land. Wij trachten onze producten altijd in Europa aan te kopen en zo dicht mogelijk bij huis te blijven. De steun van het publiek, zal echter niet voldoende zijn. De overheid zal daarvoor ook aan de loonkosten moeten sleutelen. Anders kunnen wij onmogelijk concurrentieel blijven.”

“Elke periode is er een met mooie momenten, maar ook met uitdagingen. Corona was zeker geen evidente periode. De afgelopen periode leerde ons vanop afstand naar ons werk kijken. We zijn op kosten gaan besparen en efficiënter gaan werken. Wij zijn gelukkig een goed draaiend huis met een behoorlijke buffer. Dat maakt dat wij zonder echte kleerscheuren door deze periode geraken. Het moeilijkste moment van mijn carrière vond ik eerder de periode rond mijn 45ste. Ik was mijn wilde haren wat kwijt, stond niet meer aan het begin van mijn carrière, maar had nog wel een hele toekomst voor me. Waar wilde ik naartoe? Waar wilde ik zeker niet naartoe? Dat waren vragen die toch een tijdlang speelden in mijn professionele carrière. Corona kan de niche waarin Natan actief is wel extra wind in de zeilen blazen. Mensen gaan terug naar de essentie. Minder kopen, maar beter kopen. En laat dat nu net de categorie zijn waarbinnen wij passen.”

Aan stoppen heb ik nog nooit gedacht. Karl Lagerfeld is op dat vlak een mooi voorbeeld. Hij bleef tot aan zijn dood actief bezig. Ik wil ook zo lang mogelijk doorgaan. Zolang ik in goede gezondheid ben en het vuur er nog is. Dat is voor mij wel enorm belangrijk. Ik doe dit nog altijd omdat ik het zo graag doe. Als de goesting verdwijnt, stopt het. Maar dat zie ik nog niet zo snel gebeuren. Bij Natan werken we intussen met ruim vijftig mensen. Dat zorgt ervoor dat ik mijn ogen kan sluiten voor dagdagelijkse problemen en beslommeringen. Ik hou me vooral bezig met het creatieve en commerciële en waak erover dat het DNA van Natan behouden blijft: klassiek, verfijnd en met een sterke eigen identiteit.”

De ultieme modetips van Edouard Vermeulen:

1.

“Toen ik begon te werken, waren sneakers schoenen voor op het tennisveld. Intussen draagt meer dan 75 % van de mensen dagelijks sneakers. Gewoontes verande-ren en daar is op zich niets mis mee, maar onthoud dat een sneaker niet altijd en overal kan. Ik zie dames al eens een prachtig kleedje passen met daaronder sneakers. Doe het alstublieft niet. Corona doet mensen nog meer naar casual neigen, maar leer weer die hakken te dragen. Een sneaker kan nooit zo vrouwelijk en elegant zijn.”

2.

“Less is more. Handtassen worden altijd maar groter en ik denk wel eens dat mensen er hun hele bureau in mee slepen. Ga voor eenvoud. Als je uitgaat, heb je niet zoveel nodig. Een kleine handtas is voldoende om je essentiële zaken zoals sleutel en portefeuille in te bewaren.”

3.

“Vandaag is het logisch dat vrouwen vaak een broek dragen. Ook dat kan elegant en vrouwelijk zijn. Maar durf ook voor een mooi kleedje gaan. Ook dat kan comfortabel zitten en het doet een vrouw echt stralen. Mooie, elegante en draagbare jurken zijn ons handelsmerk.”

4.

“Je kan voor een paar euro een T-shirt van de andere kant van de wereld bestellen, maar zal dat je ook gelukkig maken? Durf te investeren in een iets duurder stuk. Dat zal kwalitatief beter zijn en gaat dus veel langer mee. Dat soort kledingstukken zal je altijd koesteren.”

www.natan.be