Eline De Munck: “Mijn echte talent? Iets goed in de markt zetten”

645

Een pandemie ondermijnde geenszins de productiviteit van onderneemster Eline De Munck. Niet alleen brengt ze met Odette Lunettes een volledig nieuwe lijn brillen op de markt, intussen ligt ook haar vijfde Deux-collectie bij ZEB in de winkelrekken. “Het blijft voor mij als zakenvrouw enorm fascinerend om met zo’n mooie, grote speler met een duidelijk hart voor ondernemen te mogen samenwerken”, zegt ze.

door Valerie De Groodt

Dit is de vijfde collectie en stilaan durf ik toch te stellen dat Deux een eigen DNA heeft gekregen”, zegt Eline De Munck. “Deux verwijst zowel naar het feit dat het  naast Odette Lunettes  het tweede fashionmerk is van mijn hand, maar ook naar de verschillende rollen die we als vrouw hebben. We zijn vaak én vrouw én dochter én moeder én werknemer. Hoewel ik zelf weinig problemen heb om die rollen te combineren, zie ik dat dit bij heel wat vrouwen veel moeilijker loopt. Voor mij is kledij een uitdrukking van wie je bent en wat je doet. Als je onzeker bent over een presentatie, kan de juiste kledij je net dat tikkeltje extra vertrouwen geven. En laat daar nu net het probleem zitten voor veel vrouwen: wat doe je aan om te gaan werken? Heel wat vrouwen moeten nog een nieuwe kleerkast gaan shoppen als ze ergens beginnen werken en dat kijk ik telkens met grote verbazing aan. Waarom zou je je minder vrouwelijk moeten voelen in je werkkledij dan in de kleren die je aandoet wanneer je met vriendinnen uitgaat? Ik wil ‘s avonds niet eerst nog thuis langsgaan om iets anders aan te trekken. Ik wil mijn kostuumvestje kunnen uitdoen en daaronder een mooie blouse dragen. Met Deux wil ik vrouwen outfits aanbieden die hun verschillende rollen verenigen. De kleding moet vrouwelijkheid, sensualiteit én power uitstralen.

Hoe vertaalt zich dat in de collectie?

Er zitten vijf verschillende damespakken in de collectie, allemaal met een eigen stijl, snit en afwerking. Over elk knopje en elke zoom is lang en goed nagedacht. De collectie is duurzaam en daar ben ik erg trots op. Voor de productie van de stoffen is veel minder water nodig, wat beter is voor het milieu. Daarnaast gebeurt de hele productie ook in Europa. Kleur is opnieuw erg aanwezig in de collectie en daarnaast staat ook de lotusbloem centraal. De lotusbloem is mooi en staat symbool voor innovatie en verandering. Daarom vond ik het toepasselijk om deze in de collectie te verwerken, omdat het toch moeilijke tijden zijn geweest voor iedereen.

Zeker voor ondernemers waren het inderdaad geen gemakkelijke tijden. Hoe heb jij het afgelopen jaar beleefd?

Het zijn fascinerende tijden voor jonge brands omdat ze nu dezelfde kaarten hebben als spelers die al langer op de markt zijn. Als jong bedrijf ben je doorgaans meer wendbaar en hang je nog niet vast aan een logge structuur. Hierdoor kan je je nog snel aanpassen, nieuwe ideeën implementeren en met innovatieve dingen afkomen. Nadeel is uiteraard dat je als jong bedrijf meestal geen grote buffer hebt. Toen de crisis is gestart, hebben we zo snel mogelijk alle kranen die niet open moesten staan dichtgedraaid. We zijn zorgvuldig omgesprongen met onze budgetten maar zijn wel blijven inzetten op innovatie en zelfs een nieuwe collectie. Op persoonlijk vlak werd ik met dezelfde uitdagingen geconfronteerd als iedereen en daar ben ik zo positief mogelijk mee omgegaan. Fysiek contact met familie en vrienden kon niet. Maar het is niet omdat je niet meer mag knuffelen dat je niet kan blijven communiceren. Voor corona hadden we nooit voldoende tijd en klaagden we over teveel werkdruk. Nu hebben we allemaal zeeën van tijd gehad. Met die tijd heb ik zoveel mogelijk proberen te doen. Positiviteit straalt op jezelf af, op je omgeving en hoe je jezelf voelt. Mijn advies: daag jezelf uit om altijd zo positief mogelijk te blijven, ondanks de soms moeilijke omstandigheden.

We leerden je kennen in de showbizz. Enkele jaren geleden maakte je de overstap naar het ondernemerschap. Was dat een moeilijke keuze?

Voor mij was het een evidente keuze. Ik ben niet de beste presentatrice, de beste actrice en zeker niet de beste zangeres. Tijdens mijn jaren op televisie heb ik echter wél geleerd hoe ik iets – op dat moment mezelf – goed in de markt kan zetten. Daar zit mijn echte talent. Op een bepaald moment was ik er echt klaar mee om de aandacht telkens op mezelf te vestigen en heb ik de beslissing genomen om zelf iets op te starten. Ik voel me goed in de rol van ondernemer en voel me veel vrijer dan ik me ooit heb gevoeld toen ik nog voor de televisie werkte. Ik kan echt met trots kijken naar wat mijn collega’s van toen nu verwezenlijken. Ik wens hen oprecht geluk en ik kijk met plezier naar de kansen die zij nu krijgen, zonder ook maar een sprankel van afgunst of jaloezie. Ik ben heel gelukkig met de kansen die ik zelf krijg.”

De modetips van Eline

Gekleurd versus sober

Draag je graag gekleurde kledij, hou je bril dan eerder sober. Ga voor een zachter kleur kleur of metaal.

De juiste maat

Het is niet omdat je de knopen of rits van een kledingstuk dicht krijgt, dat het ook past. Ga voor de juiste maten en koop iets niet te klein omdat je denkt daarmee een boost aan je zelfvertrouwen te geven.

De juiste snit

Zwart slankt niet per definitie af. De juiste snit wél. Durf dus eens voor wat kleur in je outfit te gaan.