De grootste ergernis aan boord van een vliegtuig heeft ook te maken met hygiëne, namelijk een zwetende en/of stinkende buur. Dit blijkt uit een recente bevraging onder 2.500 Belgen door marktonderzoeksbureau Day One in opdracht van online reisagent CheapTickets.be.

 

De belangrijkste ergernissen aan boord van een vliegtuig in 2016 zijn:

1. Zwetende of stinkende buurman / buurvrouw (46%)
2. Stoel naar achteren door de persoon die voor jou zit (32%)
3. Ouders van vervelende kinderen die hun kinderen laten doen/storend gedrag zoals dronkenmanspraat, babbelzieke of hoestende buur. (24%)

Fear of flight.

De zwetende of stinkende buurman is al jaren de voornaamste ergernis. Uit eenzelfde onderzoek in 2014 was dit ook al de voornaamste ergernis. En in 2016 groeide het ergeren aan de zweetlucht met meer dan 10%. Ook het ergeren aan de stoel die naar achteren wordt gedaan is aan een stevige opmars bezig. Ten opzichte van twee jaar geleden ergeren we ons hier dubbel zo vaak aan. In 2014 stond deze ergernis op de derde plaats.

Aniek Augustijn, commercieel manager CheapTickets.be: “Het lijkt of mensen steeds minder rekening houden met anderen aan boord van een vliegtuig. Terwijl het een kleine moeite kost om een keer extra deodorant op te doen, of de stoel in overleg met je achterbuurman naar achteren te doen”.

Proper en geduldig volkje: wachttijden zijn geen ergernis

Properheid vinden we alvast ook heel belangrijk; de Belgen zien een proper toilet zowel aan boord van het vliegtuig (58%) als op de luchthaven (11%) als de belangrijkste service. En je zou het misschien anders verwachten maar de kwaliteit van het eten aan boord is voor de Belg veel minder belangrijk.

Ook opvallend is echter dat de Belg zich niet stoort aan lange wachttijden of de afstand die hij moet afleggen naar het vliegtuig. Je zou kunnen zeggen dat wij een proper en geduldig volkje zijn.

Tip: een stinkende buurman is erg, maar het kan nog straffer. Naast deze mensen wil je bijvoorbeeld echt niet zitten in een vliegtuig.

Info. CheapTickets.