Vandaag start de Fashion Revolution Week. Een hele week lang vragen activisten in meer dan 70 landen aandacht voor de problemen in de kledingindustrie. Met de hashtag #whomademyclothes? eisen duizenden mensen meer transparantie van de mode-industrie.

Op 24 april 2013 vielen er meer dan 1100 doden en 2500 gewonden toen een textielfabriek in Bangladesh instortte. Er waren de vorige dag al scheuren in het beton van het Rana Plaza Complex te zien, maar de textielbazen negeerden de waarschuwingen en riepen hun personeel op toch te komen werken. Met alle gevolgen van dien.

Bangladesh(Foto’s: Fashion Revolution)

Sinds die bewuste dag eist Fashion Revolution betere werkomstandigheden voor de textielarbeiders, met de Fashion Revolution Week als hoogtepunt. Het eerste werkpunt? Transparantie. “We willen dat meer merken ons tonen wie onze kleren gemaakt heeft. We willen die mensen bedanken. We willen kleren waarvan we trots zijn dat we ze dragen”, staat er op de website te lezen. En dus posten duizenden mensen een hele week lang foto’s waarbij ze het etiket van hun kledij tonen en het bedrijf aanspreken met #whomademyclothes?.

Fashion Revolution

Maar dat is niet het enige. De organisatie van Fashion Revolution onderzocht de voorbije jaren de 40 grootste kledingmerken en onderwierp hen aan een stevige controle. Heel wat merken scoren ondermaats en daar zitten ook dure merken zoals Chanel en Michael Kors bij. De grootste verrassing? H&M. De kledinggigant scoort opvallend goed.

Tabel

Maar hoe komt Fashion Revolution aan die scores? Ze namen onder andere de samenwerking met lokale organisaties en ngo’s, de initiatieven om de verschillende problemen aan te pakken en de transparantie onder de loep. De volledige uitleg is te lezen op de website.

Wil jij meer weten over Fashion Revolution? Dan hebben we goed nieuws. Deze week verschijnt er elke dag een artikel over de actie op onze website.