Film van de week: Gravity

57

24 OKTOBER 2013 | Elke week sturen wij een lezeres naar de film. In oktober is Karen Van Peteghem onze filmrecensente van dienst. (Applaus!) Dankzij haar weet je dus welke film je móet zien… en welke zeker niet. Deze week ging Karen kijken naar…Gravity!

Gravity, de naam alleen zegt het al. Zo belangrijk, maar we zijn ons er gewoon niet meer bewust van. Het is pas wanneer het wegvalt, dat onze balans zowel letterlijk als figuurlijk verdwijnt. Wat zou jij doen als je zonder zuurstof, gewichtsloos vast zou komen te zitten in het oneindige?

Dit gebeurt met newbie Dr. Ryan Stone, prachtig gespeeld door Sandra Bullock, en veteraan Matt Kowalski (George Clooney), wanneer het fout gaat bij het repareren van de Hubble-telescoop. Doordat de Russen hun eigen satelliet vernietigd hebben, komen de brokstukken in een baan rond de aarde, juist waar zij aan het werk zijn. In de chaos worden ze losgekoppeld van de telescoop om zo in het oneindige terecht te komen. Ze moeten er echter voor zorgen dat ze zo snel mogelijk terug bij de satelliet komen, want tijd en zuurstof zijn beperkt.  Maar wat als hun zogezegde veilige haven, zo veilig niet meer is?

Door het 3D-effect ervaar je de film nog zoveel intenser. Ook de acteerprestaties van zowel Sandra Bullock als George Clooney hebben me echt wel kippenvel gegeven. Je wordt als kijker zo echt meegetrokken in de angst en de paniek van de personages. En ook al weet je dat het niet direct met jou kan gebeuren, toch begin je na te denken over wat jij eventueel zou doen in die situatie.

A must-see! Best wel in de bioscoop, anders gaat het effect van de film wat verloren. 9/10!

Karen Van Peteghem