Ook op het gebied van gastronomie ontkomt men niet aan de nieuwste opkomende trends. Na een uitzonderlijk jaar, vormt 2021 een keerpunt op culinair vlak! Dit jaar kennen plantaardige gerechten een ongekende groei, maar ook andere foodtrends zullen je grote ogen doen trekken! De foodexperts van Deliveroo brachten de voedseltrends in kaart die we dit jaar mogen verwachten.

1. Plantaardig op je bord

Los van grote veranderingen in de afgelopen jaren, blijft innovatie in plantaardige voeding zich verder doorzetten en groeit de verscheidenheid aan groene vleesvervangers van gedroogde paddenstoelen tot jackfruit met maximale snelheid om de voedingsstoffen en smaken te behouden.

Veganisme is echter niets nieuws, maar de groeiende trend van flexitarisme laat zien dat steeds meer mensen op zoek zijn naar een gevarieerd eetpatroon. In 2020 waagde 11% van de Belgen zich aan flexitarisme en 26% denkt deze trend verder te zetten in 2021*.

2. Minder alcohol, meer plezier

Voor 47% van de Belgen zal de trend naar niet-alcoholische dranken het komende jaar 2021 sterk aanwezig zijn. En vooral onder de Millenials. Deliveroo voorspelt dat de zogenaamde mocktails in 2021 populairder zullen worden dankzij steeds
vernieuwende recepten en innovaties.

3. Duurzaamheid in de keuken

Bijna de helft (44%) van de ondervraagde Belgen geeft aan dat het voorkomen van voedselverspilling een hoofdprioriteit wordt het komende jaar. In 2021 gooien we niets weg, we consumeren zoveel mogelijk! Schillen van groente worden gebakken tot krokante chips of restjes pasta gaan in de soep als lunch! Het doel is om zoveel mogelijk voedselverspilling te voorkomen.

4. Zeg niet zomaar koffie

Koffie is niet zomaar een drankje dat je ‘s ochtends drinkt om wakker te worden of je
een excuus geeft om wat langer met collega’s te kletsen! In 2021 zou koffie in
andere vormen aanwezig zijn, namelijk in voeding: mueslirepen, smoothies, yoghurt of verwerkt in hartige recepten.

5. Super super superfoods

De wereldwijde pandemie van afgelopen jaar heeft ons laten zien hóe belangrijk het is om gezond te zijn. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan prebiotica (natuurlijke vezels) zoals knoflook, cichorei, chiazaden, gefermenteerde voedingsmiddelen, rijk aan probiotica en vitamine C zullen in 2021 onze beste bondgenoten zijn voor een sterker immuunsysteem.

6. Ontbijt als een koning

Door tijdgebrek of uit gemak of omdat je er simpelweg geen zin in hebt, gebeurt het
wel eens dat we het ontbijt laten voor wat het is en aan onze dag beginnen zonder
te ontbijten. Maar een goed ontbijt is als het ware jouw benzine voor jouw
dagelijkse rit. Nu we allen vaker telewerken, is er vermoedelijk wat meer tijd om te
ontbijten.
In België blijft ontbijten een belangrijke maaltijd en wordt het door 88% van de Belgen geconsumeerd. De gemiddelde tijd om te ontbijten is om 8u50. 45% van de Belgen ontbijt tussen 8u en 10u59.

7. Kikkererwten

Kikkererwten zijn zoveel meer dan hummus, falafels of kikkererwtenpasta! Deze peulvrucht zit boordevol voedingsstoffen, rijk aan vezels en plantaardige eiwitten. Je kunt er pizzabodems mee maken, gebak en zelfs tofu!

8. Koning Kombucha

Terwijl het drankje – gefermenteerde thee – reeds zijn intrede maakte in 2018, wordt Kombucha dé healthy dorstlesser van 2021.

9. Hennep

In 2021 wordt het duidelijk welke voordelen hennep op ons bord brengt! In de collectieve verbeelding wordt hennep nog vaak geassocieerd met cannabis, waarbij deze laatste psychotrope effecten met zich meebrengt. Hennep is een eiwitrijk ingrediënt dat reeds bekend is bij de geïnformeerde vegetariërs en wordt steeds vaker geconsumeerd. Onder de vorm van zaden, meel of olie heeft hennep veel voordelen en is met name een rijk aan Omega 3 en 6.

10. Culinaire reis naar Azië

De Aziatische keuken blijft een onuitputtelijk bron van inspiratie in de
gastronomie. Zo komt de ‘bao’, een van oorsprong Chinees gerecht, in opmars.
Een klein gestoomd bolletje overgoten met een verscheidenheid aan vullingen.
In steeds meer Belgische restaurants staat de Bao op het menu.

26% van de Belgen heeft vorig jaar voor het eerst de Aziatische keuken geproefd en zal dit in 2021 blijven doen!

* Online studie uitgevoerd door het onderzoeksbureau Censuswide in opdracht van Deliveroo tussen 20 en 26 november 2020 bij 1.014 representatieve Belgen.