Dus je bent eindelijk beginnen sporten, cool! Of je nu sport om fitter te worden, gewicht te verliezen of om aan je conditie te werken, maakt niet zoveel uit: belangrijk is dat je beweegt! Maar opgelet: soms doe je een aantal dingen na het sporten die al je inspanningen teniet doen, en dat is zonde. Lees volgende 5 punten maar even na.

iStock_000040084550_Medium

1. Je wacht te lang met eten

Misschien sport je omdat je wil vermageren en wacht je zo lang mogelijk om iets te eten. Opgelet: je lichaam hunkert nu naar eten en als je te lang wacht kan het zijn dat je je toevlucht zoekt tot ongezonde snacks. Best is om binnen de 30 minuten na je workout iets lichts te eten –  zoals fruit of nootjes – om je lichaam van nieuwe energie te voorzien.

2. Je denkt dat je héél veel calorieën verbrand hebt (en dus iets extra’s verdient)

Mis poes! De meeste mensen overschatten het aantal calorieën dat ze na een rondje lopen rond het park of een sessie zumba verbrand hebben. Dat je bent gaan sporten is flink, maar geen reden om te denken dat je nu wel ruimte hebt voor een extra reep chocolade of een zak chips.

3. Je drinkt sportdrankjes

Na het sporten ben je gedehydrateerd en dat los je op door sportdrankjes te drinken. Fout dus! Sportdranken zijn prima als je heel intens sport, maar voor na een ‘gewone’ sportsessie is een goed glas water drinken een beter idee. Sportdrankjes bevatten immers vaak ook heel veel suikers, en die willen we vermijden. Hetzelfde met smoothies: ze lijken gezond, maar sommige smoothies bevatten veel suiker en calorieën, maak een verstandige keuze!

4. Je overdrijft met proteïnen

Proteïnen zijn geweldig om de spieren te herstellen en op te bouwen, maar je lichaam heeft ook niet oneindig veel proteïnen nodig. Zorg liever voor evenwichtige maaltijden met voldoende fruit en groenten.

5. Je viert je sportprestaties met een extra rondje…in de bar

Gezellig met vrienden nog iets drinken na het sporten is helemaal oké. Let er alleen op dat je geen alcohol drinkt! Alcohol werkt dehydraterend en is niet meteen de beste keuze wanneer je jezelf net in het zweet gewerkt hebt. Bovendien kan je lichaam dan minder vlot herstellen van de workout. Te mijden dus. Geniet van het samenzijn, maar dat biertje of wijntje bewaar je best voor later. Voor de rest: have fun!