Freya Poppe: “Ik ben een barbiepopke, maar ik ben daarom niet dom”

We kennen Freya Poppe van het VIJF-programma Pink Ambition. Haar lievelingskleur is roos, ze heeft een chihuahua Fragile en ze rijdt met een roze Porsche. Maar laat je niet misleiden door haar barbielooks. Freya heeft een eigen kledingmerk en runt een beddenbedrijf. Een echte lady boss!

Freya, wat waren in 2016 jouw hoogtepunten?

Er is dit jaar heel wat op me afgekomen. Er waren de opnames van het eerste en tweede seizoen van Pink Ambition. Ik opende een Tutu Chic boutique in Antwerpen en organiseerde mijn eerste modeshow. Dromen die uitgekomen zijn! Recent bracht ik het nieuwe label Tutu Dors op de markt. Dat maakt de brug tussen Tutu Chic en het beddenbedrijf dat ik al enkele jaren run. We openden een Tutu Dors winkel in Waasland Shopping Center en midden december worden mijn eigen producten er voorgesteld. Tutu Chic is dit jaar ook extreem gegroeid. Vorig jaar verkochten een vijftal winkels mijn collecties, dit jaar zijn dat er dertig. En mijn vriend Jonas heeft me ten huwelijk gevraagd, dat is uiteraard ook een hoogtepunt.

Had je durven dromen dat 2016 er zo zou uitzien?

Nee, ik had nooit gedacht dat ik vandaag op dit punt zou staan. Ik sta met mijn twee voeten op de grond. Ik zal nooit naast mijn schoenen gaan lopen. Pink Ambition heeft de dingen in versnelling gebracht, maar het is niet zo dat het allemaal in mijn schoot geworpen wordt, verre van. Kansen moet je zelf grijpen en er dan keihard voor werken. Het leven is aan de doeners!

“Ik heb het altijd als een uitdaging ervaren om te bewijzen dat ik niet dom ben.”

Je lievelingskleur is roos en je bent blond, het stereotype beeld van een Barbie. Raakt het je niet dat mensen je veralgemenen tot het stereotype?

Nee, totaal niet. Ik heb blond haar, ik houd van roos, ik heb een roze auto, een wit paard en een chihuahua. Ik ben al heel mijn leven een barbiepopke. Ik heb het altijd als een uitdaging ervaren om te bewijzen dat ik daarom niet dom ben. In dat opzicht was mijn deelname aan het programma dus zeker een meerwaarde.

Vind je het niet jammer dat je dat moet bewijzen?

Mensen veralgemenen, dat is nu eenmaal zo. En ik heb er zelf voor gekozen. Ik had evengoed een grijze muis in de massa kunnen zijn. Uiteindelijk probeer ik er een beetje de spot mee te drijven. Ik wil mensen er bewust van maken dat het oppervlakkig is om zo te denken.

Hoe zie je jouw carrière de komende jaren evolueren?

Op langere termijn wil ik van Tutu Chic een lifestylemerk maken. Ik wil La Vie En Rose doortrekken naar verschillende producten en diensten zoals bijvoorbeeld een restaurant en een lijn haar- en verzorgingsproducten. Ik wil met Tutu Chic een totaalbeleving aanbieden. En met mijn lifestyle wil ik het optimisme van de mensen triggeren.

Een laatste vraag Freya, wie is jouw held van 2016?

Voor mij is mijn verloofde Jonas mijn held van 2016. Hij was niet razend enthousiast over mijn deelname aan Pink Ambition. Voor hem hoefde dat niet. Qua persoonlijkheid is hij eerder stil, hij zal niet snel de aandacht naar zich toe trekken. Mij ten huwelijk vragen op televisie, dat heeft hij speciaal voor mij gedaan. Dat is het ultieme bewijs dat hij mij graag ziet en dat het hem niet kan schelen wat andere mensen ervan denken. Als je dat doet, dan vind ik wel dat je een held bent. (lacht)

Door Laura Claessens

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier