Getest: allergievriendelijk koken

177

3 OKTOBER 2013 | Wie een voedselallergie heeft, steekt zijn hand in de lucht! Sinds Eva Daeleman een lans brak voor gluten- en lactosevrij lekkers is er een kleine hype ontstaan. Jeroen Meus zette allergievrije recepten in zijn nieuwe boek, bij Julie’s House (zelf geproefd!) is er nu ook overheerlijke lactosevrije taart… En op de redactie viel dit kookboek binnen: ‘Allergievriendelijk koken’ van Wendy Rose Scheers. Omdat hypes er zijn om te volgen, koken wij deze maand elke week een gerecht uit dit boek.


Het kookboek
Allergievriendelijk Koken
van Wendy Rose Scheers, uitgegeven bij Manteau. Een kookboek vol recepten zonder gluten, lactose, soja, noten en andere allergenen. (En ook héél véél praktische tips & tricks voor mensen met voedselallergieën.)

Het recept
Witloofslaatje met rode quinoa en appel

De bereidingsduur
Als de quinoa mee wil, ben je in een half uurtje klaar.

De kostprijs
8,47 euro voor drie personen. En voor die prijs heb je dan nog twee appels en 300 gram quinoa als dessert.

De jury
De vegetarische vrouw des huizes (29 jaar), de lactose-intolerante Lola (2 jaar) en de kok himself (31 jaar  & kicking).

De benodigdheden volgens het boek (voor 1 à 2 personen)
30 gram rozijnen, 70 gram rode quinoa, 200 ml water, 1 stronk witloof (liefst grondwitloof), 1 rode appel (liefst biologisch), 1 avocado, gedroogde rozemarijn of Italiaanse kruiden, mayonaise of wat citroensap en olijfolie, peper en zeezout.

Wat ik écht gebruikte
We zijn immers met 2 à 3 personen dus haalde ik 100 gram rozijnen, 3 stronken witloof, 2 rode appels en 1 grote avocado. Van quinoa hadden ze in de Ichtegemse supermarkt nog nooit gehoord, dus trok ik 15 kilometer verder (#ilovemyjob) naar de biowinkel achter een halve kilo witte quinoa, de rode versie was uitverkocht. Kruiden (die mij Italiaans leken), citroen, olijfolie en peper en zout vond ik in onze keuken.

De bereiding volgens het boek (en de eigen ervaring)
1. Laat de rozijnen enkele uren weken in water en laat uitlekken. (Ik liet ze welgeteld één uur weken en ook dan waren de rozijnen ‘gegroeid’ en voller van smaak.)
2. Spoel de quinoa onder stromend water. (Niet gedaan, de gaatjes in mijn vergiet waren veel te groot. Maar hé, we leven nog!)
3. Doe de quinoa in een pot met het water. Voeg een beetje zeezout toe. (Check!)
4. Breng aan de kook, zet het vuur laag en laat 10 tot 12 minuutjes zachtjes koken zonder deksel tot de zaadjes open gekomen zijn en het water volledig opgenomen is. Laat de quinoa volledig afkoelen. (Bij mij duurde het een half uur voor alle water was opgenomen, maar dat ligt zeker aan mij – en mijn ongetwijfeld verkeerde verhoudingen.)
5. Verwijder het buitenste blad van het witloof en snijd onderaan de harde stronk weg. (Makkie.)
6. Spoel het witloof onder stromend water en dep met een handdoek. (Jaja!)
7. Snijd het witloof in heel fijne reepjes en leg ze in een slakom. (Done!)
8. Meng de quinoa door het witloof. (Dit deed ik pas helemaal op het einde, de verkeerde verhoudingen, weet je wel.)
9. Schil de appel, verwijder het klokhuis en snij het vruchtvlees in stukjes. Als het een biologische appel is, hoef je hem niet te schillen. (Ik had biologische!)
10. Voeg de appelstukjes en de rozijnen bij het witloof. (Dubbelcheck.)
11. Verwijder de schil en de pit van de avocado en snijd het vruchtvlees in stukjes. (Mijn eerste ervaring met een avocado. Plakboel!)
12. Voeg de avocadostukjes toe. (No problem.)
13. Strooi wat gedroogde rozemarijn of Italiaanse kruiden over het slaatje. (Bij gebrek aan rozemarijn gebruikte ik dus onze semi-Italiaanse-kruidenmolen. Ook goed.)
14. Werk af met mayonaise of olijfolie en citroensap naar smaak. (Mayo leek me niet echt passen bij dit gezonde slaatje, olijfolie en citroensap zorgden dus voor the finishing touch.)

Zo ziet het resultaat eruit in het boek
aller_2

En zo zag het eruit op onze keukentafel
aller_4De volwassen portie.

aller_5De peuterportie.

Tot slot, het rapport
De kinderjury vond het ‘nie lekker’. Er was wel interesse in de appel en de rozijnen, maar de quinoa die eraan plakte, vergalde de eetlust. De vrouw des huizes at wél mét smaak enkele porties, maar miste ‘eerlijk gezegd’ een groenteburger. De kok himself vond het uiteraard lekker, al sneuvelden later die avond wel nog 300 gram chips (met peper en een snuifje zeezout).

Tot volgende week!
Bart Casteleyn
55Q-818W37M:161456