Verbeter je slaap, je wordt er gelukkiger van

99

Op vrijdag 13 maart is het de jaarlijkse Wereld Slaapdag. Wereldwijd wordt op deze vrijdag vóór het begin van de lente stilgestaan bij de positieve betekenis van slapen. Want een goede nachtrust hoort vanzelfsprekend bij een gezonde levensstijl. Mensen die te weinig slapen, zijn ook vatbaarder voor ziektes. Maar door goed en voldoende te slapen, word je juist energieker, vrolijker en alerter!

iStock_000037305854_Large

Voor deze bijzondere Slaapdag zette Woody een heleboel handige slaaptips op een rijtje.

1. Neem je tijd en ga op een vast uur slapen. Hou hierbij rekening met de individuele slaapbehoefte per leeftijd. Voor volwassenen is dat rond de zeven
tot acht uur slaap per nacht. Minder dan zes uur per nacht slapen, kan beschouwd worden als slapeloosheid.

2. Maak een middagdutje niet langer dan 45 minuten.

3. Vermijd overmatig alcoholgebruik en rook niet in de laatste vier uur voordat je gaat slapen.

4. Vermijd cafeïne in de laatste zes uur voor je gaat slapen. Dit geldt dus ook voor thee, frisdrank en chocolade.

5. Vermijd zwaar, pittig of zoet voedsel in de avond. Een lichte snack kan wel.

6. Beweeg regelmatig maar niet vlak voordat je naar bed gaat.

7. Zorg voor een goed bed, matras en dekbedovertrek. Ververs de lakens ook zo veel mogelijk.

8. Ventileer de slaapkamer, zorg voor een goede kamertemperatuur en draag zweetabsorberende nachtkledij.

9. Creëer een donkere, comfortabele en stille omgeving.

10. Gebruik je bed om in te slapen en dus niet als kantoor of televisieruimte.

 

Woody_WorldSleepDay_01