Je volgt het ene dieet na het andere, je wandelt en fietst erop los en toch wil het niet lukken om die paar overtollige coronakilootjes eraf te trainen? Misschien zijn deze dieetkillers de oorzaak van alle ellende.

Diëten als het niet nodig is

Wil je maar een paar kilootjes kwijt, dan volg je beter geen dieet. Het voelt aan als een straf en dat is niet goed voor je moraal. Wees bewust van wat je eet en je komt al een heel eind.

Je laten verleiden door medelijden

Een extra portie weigeren in gezelschap doe je beter niet door luidop te zegen dat je op je lijn let want dan heeft iedereen medelijden met jou. Wedden dat je voor de bijl gaat als je lieve vriendinnen zeggen dat je er perfect uitziet zoals je bent? Zeg daarom dat je echt voldaan bent en nog een plaatsje wil overhouden voor een lekker gezond dessertje.

Freewheelen in de supermarkt

Dieetzonde nummer 1 is zonder boodschappenlijstje door de gangen van de supermarkt slenteren. Je ogen dwalen langs de volle rekken op zoek naar wat je eventueel zou kunnen eten. Alle ongezonde en calorierijke lekkernijen vind je op ooghoogte en liggen voor het grijpen. Als je niet op voorhand plant wat je wil eten dan kan één winkelbeurt al je inspanningen teniet doen.

Veel calorieën drinken

Je weet dat sportdrank, frisdrank en fruitsappen veel suikers bevatten. Om je geweten te sussen ga je onbewust minder eten. Dit compensatiegedrag heeft eigenlijk het omgekeerde effect. Je krijgt meer calorieën binnen dan wanneer je normaal zou eten en light dranken zou nuttigen.

Energierepen eten

Je eet drastisch minder en je sport veel. Dan kan het wel eens voorvallen dat je wat flauwtjes aan de start verschijnt. Je neemt nog snel een energiereep om een appelflauwte te vermijden. En het blijft meestal niet bij één reep… Eet een uurtje voor je gaat trainen zodat je niet de behoefte krijgt om extra te eten tijdens je work-out.

Het ontbijt skippen

Oké, je kunt heel wat calorieën sparen als je niet ontbijt. Bovendien lees je af en toe dat je sneller je vetreserves aanspreekt als je een paar uur zonder brandstof functioneert. Niets is minder waar, want het tekort compenseer je tijdens de dag. En het vertraagt je stofwisseling waardoor je minder snel afvalt dan normaal. Hetzelfde principe geldt voor je lunch! Tegen de avond moet je twee derde van je totale calorie-inname van de dag verorberd hebben.

Eten voor tv

Ga nooit voor de tv zitten met je dieetbordje. Je ziet om de haverklap een heerlijke hap junkfood passeren en je krijgt ongelooflijk veel zin in al dat lekkers. Na je minimaaltijd ren je naar de snoepkast van je kinderen en je begint een tegenoffensiefje. Resultaat is dat je op een paar uurtjes een hele week inspanningen teniet doet.