Het perfecte tv-avondje: omkleden of uitkleden?

322

26 NOVEMBER 2013 | De Belg kijkt dagelijks zo’n 2,5 uur tv en in de herfst en winter, wanneer elke dag korter en grijzer is dan de vorige, misschien nog wel meer. Maar hoe ziet onze ideale televisieavond eruit? Sharp Europe vroeg ruim vierduizend Europeanen naar hun perfecte avond voor de buis en presenteert nu de resultaten.

Family watching TV. True Emotions

Samengevat, delen we onze zetel het liefst met onze partner, in gemakkelijke kleding, met het licht uit of gedimd. Daarbij genieten we van een pizza en nemen we er het liefst een pintje bij. Enkele opvallende resultaten: vrouwen trekken bijna allemaal iets anders aan om comfortabel voor de tv te zitten, 2% van de ondervraagden zit het liefst helemaal naakt voor de tv, Fransen drinken helemaal niet zoveel wijn als verwacht en er wordt meer fruit gegeten voor tv dan popcorn, maar wel nog steeds meer chips.

Eerst omkleden, dan tv-kijken

Comfortabele kleding is veruit het populairst voor een avondje tv-entertainment, favoriet bij 62% van de respondenten. Daarbij doen vrouwen hun reputatie van multi-dressers eer aan, want zij kleden zich vaker om dan mannen voor ze in de zetel ploffen. Slechts 11 procent van de vrouwen draagt op haar tv-moment hetzelfde als wat ze overdag aanhad, tegen 23% van de mannen. Een klein deel van de respondenten (6%), vooral mannen, kiest ondergoed als ideale kledingstuk voor een avondje tv-kijken. Zo’n 2% trekt het liefst ook nog zijn ondergoed uit. Hier met dat tv-dekentje, denken wij zo.

Pizza en bier

Pizza is de favoriete tv-snack van de Europeaan (33%), gevolgd door chips (29%), nootjes (26%) en fruit (25%). Popcorn was iets minder populair en werd door 18% als één van zijn favoriete knabbels genoemd. Vooral alleenstaanden blijken dol op pizza (53%), ter vervanging van een gezonde maaltijd, waarschijnlijk. Bier is met 31% net iets populairder dan water (29%) en wijn (28%), vooral bij mannen natuurlijk (43%). Verrassend genoeg drinken de Fransen en Spanjaarden helemaal niet zoveel wijn tijdens een avondje voor de tv. Voor respectievelijk 15% en 19% is deze drank favoriet. Al worden sommige stereotypen wel bevestigd: 24% van de Britten drinkt het liefst thee (in vergelijking tot nog geen 15 procent in de overige Europese landen).

Sfeer maken

De ideale sfeer creëren doet meer dan 50% door het licht te dimmen, bij een filmavondje wil 31% het licht zelfs helemaal uit. Het liefst kruipen de respondenten dan tegen hun partner aan (59%), hoewel vrouwen een avondje met hun huisdier ook kunnen waarderen (15%). Een aanzienlijk deel van de getrouwde respondenten (13%) heeft de tv (en dus ook de afstandsbediening) het liefst helemaal voor zichzelf alleen.

Ine D’hoe