Fit en gezond worden en workouts inpassen in ons drukke leven; dat willen we allemaal wel. High Intensity Interval Training, kortweg Hiit, is hier een goede oplossing voor. David Beckham, Britney Spears en Jennifer Lopez zweren alvast bij deze vorm van trainen. Wil jij er ook echt voor gaan en het vooral volhouden? Succes gegarandeerd met deze 7 tips van kinesitherapeut Annelies De Groef.

Hiit-workouts zijn al een aantal jaar populair en terecht: tijdens deze korte workout train je veel efficiënter dan tijdens een workout van een uur. Bedoeling is dat je na een korte warming-up een aantal oefeningen kort na elkaar en zeer intensief uitvoert, met korte herstel- of rustperiodes tussenin. Denk bijvoorbeeld aan vier tot zes keer 20 seconden sprinten (en dan echt alles geven), met telkens een minuutje rust ertussen. Met zo’n intervalworkout verbrand je meer vet en bouw je sneller conditie en spieren op. En het leuke is: het maakt niet uit of je nu sprint, bokst, fietst of een andere sport beoefent, zolang je maar tijdens die korte explosieve periodes van inspanning tot het uiterste gaat en de rustmomentjes beperkt.

In totaal doe je dit zo’n 20 minuten, ongeveer driemaal per week. De workouts kun je gewoon thuis doen, zonder dat je er dure apparaten voor nodig hebt. Geef toe: haalbaar voor iedereen, toch? Dat vindt ook kinesitherapeut Annelies De Groef. In haar boek HiitForFit workouts schotelt ze je 10 oefeningen voor, aanpasbaar aan elk sportniveau. En om de workouts vol te houden, geeft ze onderstaande tips.

1. A man (or woman) with a plan

Plan je HiitForFit-sessie in in jouw werk- en familiekalender. Zo kunnen zowel jouw collega’s, partner … hier rekening mee houden en je stimuleren. Bovendien heb jij iets om naar uit te kijken terwijl je in die saaie vergadering zit.

2. Spreek af met een vriend of vriendin

Samen sporten, gaat altijd beter en je zal minder geneigd zijn om er vandaag de brui aan te geven. Por jouw collega, schoonmoeder, buurman … aan om mee te doen en blijf zelf extra gemotiveerd. Je kan samen dezelfde workout doen of gezellig kiezen voor buddy-bootcamps.

3. Start met 5 minuten

Is de motivatie eens heel ver zoek, beloof jezelf dan om toch 5 minuten te sporten, bijvoorbeeld vlak voor je gaat douchen. Eens je bezig bent, zal je de smaak te pakken hebben en de hele workout willen afwerken!

4. De juiste outfit

Om al helemaal in de HiitForFit-mood te komen, kan je op voorhand jouw sportkledij al aantrekken. Eens je van start wil gaan, kan je er dadelijk aan beginnen. Of helemaal andersom. Nog niet in sportkledij? Trek overbodige kledij uit en sport in je ondergoed. Het grote voordeel van thuis te sporten.

5. Me-time

Zie HiitForFit als een beloning. Een momentje om tijd voor jezelf te maken en te zorgen voor jezelf. Bovendien kun je jezelf ook eens belonen met een nieuwe drinkbus of een tof sporttopje.

6. Volg sporters op sociale media

Vanavond een HiitForFit-sessie ingepland? Bekijk sporters op sociale media en je zal zelf ook zin krijgen om erin te vliegen. Zien sporten, doet sporten.

7. Ups-and-downs, geen probleem

Even gestopt? Wees niet te streng voor jezelf en pik de draad gewoon weer op!
HiitForFit.be

Tekst: Mieke Vercruijsse BEELD: Getty Images