Je kan er niet meer omheen: gezond eten is hot. Vegetarische maaltijden zijn al lang geen uitzondering meer en ook de veganistische trend beweging duikt steeds feller de kop op. Maar hoe gezond is veganistisch eten?

Veganisten vermijden elk gebruik van dierlijke producten. Dat gaat veel verder dan het bannen van vlees en vis: ook producten als gelatine, zuivel en honing staan op de zwarte lijst. Veganisten zoeken alternatieven in plantaardige voedingsmiddelen en materialen.

Table served with middle eastern vegetarian dishes. Hummus, tahiMaar kan je van de ene dag op de andere veganist worden? “In de praktijk gaat er wel wat research aan vooraf”, vertelt Ann Meulemans, professor voedingsleer aan de KU Leuven. “Het is belangrijk dat je goed geïnformeerd bent. Als je uit het niets alle dierlijke producten mijdt, zonder die op een goede manier te vervangen, zal je na een bepaalde periode in de problemen komen.”

Peulvruchten en noten

En die ‘goede vervangers’ kan je opdelen in twee groepen. “Enerzijds heb je producten die rijk zijn aan eiwitten. Die vervangen vlees en vis”, verklaart professor Meulemans. “Goede bronnen van eiwitten zijn tofoe, tempé, seitan en peulvruchten.

Anderzijds moet je voldoende calcium naar binnen krijgen ter vervanging van zuivel. “Er zijn twee opties: er bestaan verrijkte producten zoals sojamelk met extra calcium of je eet extra veel groene bladgroenten, noten, zaden en pitten.”

Valkuilen

“Toch is het opletten voor bepaalde valkuilen”, waarschuwt professor Meulemans. “Als veganist riskeer je bijvoorbeeld om een ijzertekort op te lopen, maar dat is gemakkelijk op lossen: je kan meer broccoli eten.”

Vegan tortilla wrap, roll with grilled vegetabes, lentil, corn cob.Het grootste probleem is vitamine B12. “We hebben B12 nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen en voor een goede werking van het zenuwstelsel. Het probleem is dat vitamine B12 alleen in dierlijke producten zit, zoals melk, melkproducten, vlees, vleeswaren, vis en eieren. Veganisten moeten dus een supplement slikken, maar dat wordt vaak vergeten.”

Geheugenverlies

Wie geen supplement slikt, zal niet direct problemen ondervinden. “We hebben een grote reserve B12 is ons lichaam. Pas na enkele jaren zal dat tekort problemen opleveren zoals bloedarmoede. Ook neurologische gevolgen zijn mogelijk: tintelingen in de vingers, geheugenverlies, coördinatiestoornissen en spierzwakte in de benen.”

Een goede voorbereiding is dus cruciaal. “Het is heel belangrijk dat je juist geïnformeerd bent vooraleer je veganist wordt, maar wie op de juiste manier dierlijke producten vervangt, kan perfect gezond zijn.”

Foto’s: iStock