Hoe hou je stress onder controle?

944

6 NOVEMBER 2013 | In de hectische maatschappij van vandaag, krijgen we allemaal genoeg te maken met stress. Ondanks dat iedereen weet wat het is en waarom je het krijgt, lijkt het toch nog steeds heel moeilijk om het onder controle te houden. Wat kan je daar nu aan doen?

De eerste stap om stress onder controle te houden, is het herkennen van signalen. Stress is op zich niet slecht, het is je brein dat je vertelt dat er iets aandacht nodig heeft. Als je bijvoorbeeld plots oog in oog staat met een beer, zal je stressniveau omhoog schieten.

In de maatschappij van vandaag komt stress echter meestal voor in niet-levensbedreigende situaties, het enige probleem is dat je brein dat niet altijd weet. Als je stress laat opbouwen, zullen je hersenen adrenaline blijven uitsturen wat uiteindelijk resulteert in paniekaanvallen. Als je die paniekaanvallen en opbouwende stress erkent, zal je brein minder adrenaline uitsturen zodat je kalmer wordt.
Ten tweede moet je op zo’n stressmomenten de focus proberen te leggen op iets anders, op iets dat je leuk vindt. Zo zullen je natuurlijke alarmsystemen kalmeren omdat je brein denkt dat alles onder controle is.
Als je dus weet dat je gespannen bent, kan je kiezen om de focus te leggen op datgene dat op dat moment het belangrijkste is voor jou. Denk aan iets ontspannends en leuks, zo zal je brein denken dat alles onder controle is, waardoor je rustiger wordt.

Renske De Maesschalck