Hoe je interieur je kan helpen met afvallen

50

25 SEPTEMBER 2013 | De manier waarop je woning georganiseerd is, heeft een grote invloed op de manier waarop je met eten en afvallen omgaat. Vooral de beslissingen die je onbewust maakt, zijn van groot belang. Zo zal het voor veel mensen herkenbaar zijn dat in de zetel naar televisie kijken automatisch samenhangt met het verorberen van een zak chips.

Toch kan je die ongezonde gewoonten snel veranderen. Met deze eenvoudige tips zal je woning je vanaf nu helpen met het behouden van een gezonde levensstijl.

gezondinterieur

Gezonde voeding vooraan in je kast
De voornaamste kamer waar er enkele aanpassingen doorgevoerd moeten worden, is de keuken. Ten eerste herschik je best je kasten waar je eten staat. Zet de ongezonde snacks achteraan en de gezonde tussendoortjes vooraan. Hetzelfde principe pas je toe in je koelkast. Het is trouwens bewezen dat mensen meer geneigd zijn om snoepjes te eten als die in een doorzichtige doos zitten, dus sla een voorraad afgedekte bewaardoosjes in.

Verstandig shoppen
Koop in de winkel niet te veel ineens, de kans is groter dat je het sneller zal opeten. Wil je toch veel voedingsmiddelen in voorraad hebben, plaats dan de dozen die je nu nog niet nodig hebt in de garage. Zo word je niet verleid telkens je de kast opent. Hetzelfde geldt voor grote verpakkingen. Hoe groter de verpakking, hoe meer geneigd je zal zijn om een grotere portie te nemen.

Op tafel
Gebruik kleinere borden en zet nooit de kookpotten op tafel. Twee kleine aanpassingen, maar je zal automatisch minder eten. Stop ook met te eten terwijl je televisie kijkt of aan het lezen bent. Focus op de maaltijd en maak er een gezellig moment van.

Get moving
Als je thuis een hometrainer hebt, zet die dan niet te ver weg. Als je te veel moeite moet doen om eraan te beginnen, zal je minder geneigd zijn om het te doen. Als je liever gaat fitnessen of sporten in groep, zet je sporttas dan altijd goed in het zicht.

Renske De Maesschalk