Drie fasen, twaalf weken, haalbare oefeningen én smaakvolle recepten. Voormalig topatlete Elodie Ouedraogo (35) had het concept voor haar boek op maat van de jonge mama al in haar hoofd tijdens haar zwangerschap, maar het was haar coach en beste vriend Wout Verhoeven die haar een spreekwoordelijke schop onder de kont gaf om na de geboorte van haar zoontje Remus snel weer fit te geraken. Reboot. Fit na je zwangerschap is het resultaat van hun samenwerking.

Datum: 17/05/2016, lengte:24 cm, gewicht: 634gr Trotse ouders: @woutv_ en Elodie Ouedraogo. Welkom Reboot ❤️!

A photo posted by Elodie Ouedraogo (@elodie_ouedraogo) on

Elodie, hoe voelde jij je zelf toen je pas bevallen was?
Mentaal was ik zeer gelukkig, maar het fysieke aspect heb ik toch wel wat onderschat. Mijn vriendinnen hadden mij wel al gewaarschuwd over wat het jonge moederschap met je doet, maar dat het zo zwaar voor je lichaam kon zijn, dat had ik niet echt ingecalculeerd. (lacht)

Gekneld tussen babyvet en kapotte buikspieren enerzijds en bulldozers van online fitnesscoaches anderzijds, nam jij het heft in eigen handen om je oude kracht snel weer terug te vinden.
Inderdaad! Ik was 18 kilogram bijgekomen tijdens mijn zwangerschap en toen de weegschaal meer dan 80 kilogram aangaf, besloot ik om er echt iets aan te doen. Een deel van je extra kilo’s raak je snel weer kwijt na de bevalling, maar het zijn die laatste kilootjes die eraan bleven plakken. Eigenlijk is het allemaal begonnen als een soort ijdelheidsproject, maar ik had het ook moeilijk met mijn gebrek aan conditie. Aan de hand van een programma dat ik samen met Wout heb opgesteld, ben ik in 12 weken weer fit geraakt.

Waarom maakte je er een boek van?
Voor mijn bevalling liep ik al rond met een concept in mijn hoofd. Als jonge moeder word je om de oren geslagen met fitness- en afvaltips. Kim Kardashian, Heidi Klum en andere celebs pakken er ook graag mee uit. Als je een heel leger aan personal trainers, nanny’s en koks ter beschikking hebt, is het gemakkelijker. Zelf wilde ik graag proberen wat er mogelijk was in 12 weken. Na 10 weken was ik mijn kilo’s kwijt en kon ik weer 10 km lopen. Ik beloof niets, maar normaal kan je in 12 weken echt wel veel bereiken en daarmee wil ik andere mensen inspireren. Met dit boek wil ik jonge mama’s helpen en laten zien dat het kan. We hebben absoluut het warm water niet uitgevonden. We hebben enkel toegepast wat medisch verantwoord en wetenschappelijk bewezen is en dit vertaald naar een niveau dat voor iedereen haalbaar is. Je zal dus geen grote geheimen, nieuwe hypes of trends tegenkomen.

Je vriend Jeroom geeft ook tips aan vaders, is dat nodig?
Absoluut! De papa is de grootste supporter! Terwijl hij op ons zoontje paste, kon ik mijn trainingsschema volgen. Je hebt als jonge mama mensen nodig die je steunen en dat heeft hij ook echt gedaan. Soms was het moeilijk om eraan te beginnen, maar na een training was ik altijd zo blij!

Het is geen dieetboek.
Inderdaad, in mijn boek staan heel wat gezonde recepten die niet caloriearm zijn. Je hebt als jonge mama je voedingsstoffen nodig, zeker als je borstvoeding geeft. Je mag dus niet zomaar op eigen houtje op dieet gaan. Aan de lezers geef ik een tamelijk eenvoudig schema dat ik zelf heb gevolgd en dat haalbaar is voor elke jonge moeder.

Haar grootste tip voor elke jonge moeder

“Wees niet te streng voor jezelf! Maak een goede planning en breng wat meer organisatie in je leven. En als je eens geen zin hebt om te trainen, dan is dat ook geen ramp. Wij schreven dit boek niet omdat we een pre-baby lichaam willen promoten. Er zijn vrouwen genoeg die bewijzen dat je perfect gelukkig door het leven kan met je nieuwe lichaam. Een baby op de wereld zetten, kan je wereld volledig op zijn kop zetten, maar ik ben ervan overtuigd dat dit boek de antwoorden bevat die je op weg helpen naar een sportief leven. Succes!”

Tekst: Lobke Gielkens / Dit interview verscheen eerder in de Steps van 28 mei 2016.

Reboot. Fit na je zwangerschap is verschenen bij Manteau.

REBOOT_COVER_HR_DEF (Large)