Dus je vond thuis sporten niet zo efficiënt en je hebt nog steeds moeite om je oude trainingsritme terug op te nemen. Alle begrip, we vinden het soms ook moeilijk om die sportschoenen (terug) aan te trekken. Maar hoeveel trainingen mag je eigenlijk missen zonder dat je lichaam daar last van ondervindt?

Een training één keer overslaan, is zo erg niet. Soms is het zelfs goed om wat rust te nemen, zo kan je lichaam even bijtanken van alle inspanning. Niets aan de hand dus. Maar langer dan twee weken niets doen, zal wel effect hebben op je conditie en uithoudingsvermogen.

Een studie in het vakblad Journal of Applied Physiology toont aan dat na twee weken rust je cardiovasculaire gezondheid, spiermassa en insulinegevoeligheid aanzienlijk kunnen dalen.

Wl je er nu weer stevig invliegen? Toch maar opletten: je conditie is immers wat achteruit gegaan en wanneer je je al te stevig in het zweet werkt, ben je vatbaarder voor blessures (waardoor je nog langer inactief kunt zijn).

Beter is om je gewone sportschema eventueel wat in te korten of voor een minder zware workout te kiezen. Na ongeveer een week kun je opnieuw je reguliere trainingen aan.

En goed om weten: de eventuele verloren spiermassa en conditie die je kwijt was door lekker niets te doen, heb je er vrij vlug opnieuw bij. Voldoende reden om meteen aan de slag te gaan.

Succes!

(foto getty)