Onze dagelijkse uitdaging: het huishouden op zo kort mogelijke tijd op orde hebben. Want geef toe, we hebben wel wat beters te doen dan de hele dag met borstel en dweil te leuren. Dankzij 8 onderstaande tips hebben krijgen we de boel in no time gefixt.

An ideal homemaker with weekly chore checklist

 

 

1. Kies voor vaste dagen…

Vroeger was het makkelijk: vrijdag was niet alleen visdag maar ook kuisdag. Vandaag houden we minder vast aan die vaste taken op vaste dagen, al is dat eigenlijk geen slecht idee. Het is gewoon makkelijker om op vaste dagen bepaalde klusjes uit te voeren; het wordt een automatisme en je moet er op andere dagen niet meer aan denken. Kun je je meteen met iets leukers bezighouden. Leve de herinvoering van de wasdag en de kuisdag dus!

2. …en een vaste plek

Deur- en autosleutels aan een haakje of in een kastje, je gsm op een kastje, je handtas op een vaste plek… zo hoef je je niet suf te zoeken als je deze items alweer eens kwijt bent.

3. Gevonden voorwerpen

En toch: in elk huishouden verdwijnen er zaken op mysterieuze wijze en worden er op even verwonderlijke manier schatten teruggevonden. Denk maar aan sokken, sleuteltjes van koffers, knopen… Dat er dingen verdwijnen, daar moet je je maar bij neerleggen; je zal nooit te weten komen of het je man/vrouw/kinderen/jezelf is die verantwoordelijk is voor de grote verdwijntruc.

Wat je wél kunt doen, is alle dingen die teruggevonden worden (en je op dat moment wellicht niet nodig hebt) meteen op hun normale plaats leggen of, indien je niet meteen weet van wie het gevonden voorwerp is en waar het precies thuis hoort, alles in één grote doos bewaren. Zo weet iemand die iets kwijt is meteen waar hij of zij even moet kijken.

4. Hou to-dolijstjes bij

To-dolijstjes zijn niet alleen handig maar ze zorgen er ook voor dat je altijd weet welke klusjes dringend zijn, zonder dat je er verder over moet nadenken. Schrijf ook meteen op als je aan een bepaalde taak denkt of als er iets moet gebeuren waar je op dit moment de tijd niet voor hebt.

5. En boodschappenlijstjes

Hetzelfde geldt voor boodschappenlijstjes. Is de melk op? Direct even noteren op je boodschappenlijstje. Overigens bestaan er ook nuttige apps waarbij je allerhande lijstjes kunt bijhouden én delen. Handig als je partner naar de winkel is en je vraagt wat er nog meegenomen moet worden.

6. Trek je schoenen uit

Wist je dat ongeveer 85 procent van het vuil in huis door het vuil aan je schoenen veroorzaakt wordt? Uittrekken dus, die schoenen. En in elk geval ook een goede mat leggen voor als je gasten over de vloer hebt en je niet aan hen wil vragen hun schoenen uit te trekken.

7. Vul de diepvries

Spaghettisaus, soep, stoverij…. Een goed gevulde diepvries is ideaal om tijdens de week te koken en zo tijd uit te sparen. Dus: wanneer je toch eens uitgebreid aan het koken bent, maak er dan meteen een tweede of zelfs een derde portie bij om in te vriezen. Handig want je moet het daarna enkel nog opwarmen. Makkelijker kan bijna niet. Wel niet vergeten om de op voorhand gemaakte porties goed te labelen; het verschil tussen pastasaus en stoverij in bevroren toestand is verrassend klein.

8. Hang een prikbord op

Hou middels een prikbord een agenda bij voor je hele gezin en geef iedereen een kleurtje. Zo zie je in één oogopslag wie wanneer naar waar moet.