Ik ben beslist niet de enige die ’s avonds snakt naar een zak chips of nootjes en die daarna met een immens schuldgevoel in de zetel blijft liggen. Toch start ik niet met het zoveelste dieet, omdat volhouden moeilijk is. Maar een gezonde levensstijl aanhouden kan … en wel met intuïtief eten. Intuïtief eten is de nieuwe – bij ons dan toch – eetmethode waarbij je vertrouwt op jezelf en jouw (honger)gevoel. Je hoeft niet meer te diëten en je kan eten wat je wil. Ongelooflijk toch? 

Intuïtief eten bestaat uit 10 principes, die we graag even voor jullie opsommen:

1. Gedaan met diëten

Een nieuw jaar en goede voornemens gaan vaak hand in hand en elk jaar staat diëten bij de meesten hoog op de to-dolijst. Maar hoe vaak is dat dieet anders gelopen dan eerst gepland? Diëten ligt ongetwijfeld niet aan jouw wilskracht, maar vaak is het ‘dieetprincipe’ gewoonweg het probleem. Smijt daarom die dieetboeken de deur uit.

2. Negeer je honger niet

Honger hebben is geen zonde. Hecht er belang aan. Wanneer je te weinig eet en je hongergevoel negeert, neem je geen calorieën in en wordt jouw lichaam dus ook niet gevoed. Later, zal je pas echte cravings krijgen en zal je al sneller teruggrijpen naar die ene chocoladebar.

3. Eet wat je wil

Verbied jezelf niet om te eten wat je wil. Wanneer je dat toch doet, wordt het verlangen naar jouw favoriete dessert of wat dan ook alleen maar groter. Uiteindelijk geef je toch toe en zal je jezelf vaak overeten. Met intuïtief eten mag je eten wat je wil zonder ook maar één voedingsgroep uit te sluiten, zelfs vetten en suikers.

4. Er bestaat geen ‘slecht’ eten

Met ideaalbeelden dat we vaak opgelegd krijgen, zouden enkel salades een doeltreffend effect hebben om af te vallen en zou het eten van een dessert echt not done zijn. Niet waar! Maak geen onderscheid tussen ‘goed’ of ‘slecht’ eten en laat vrienden en familie jou absoluut niet vertellen wat je wel of niet moet eten. De enige die mag bepalen wat jij eet, ben jijzelf.

5. Stop bij een vol gevoel

Dit principe gaat hand in hand met principe twee. Natuurlijk moet je eten wanneer je honger hebt, maar respecteer je hongergevoel. Als intuïtieve eter leer je bewuster eten, waardoor je op termijn ook sneller aanvoelt wanneer je voldaan bent. Wanneer je voelt dat je voldaan bent, stop dan met eten.

6. Geniet ervan

Hoelang doe jij erover om een maaltijd op te eten? Waarschijnlijk vrij kort, maar dit verschilt van persoon tot persoon. Probeer van je eetmoment te genieten. Let op de textuur van je eten en zit rustig neer. Door hier tijd voor te nemen zal je vanzelf merken dat je minder moet eten om een voldaan gevoel te krijgen.

7. Say no to emo-eating!

Ken het verschil tussen honger hebben en emo-eating. We eten vaak uit verveling, stress of zelfs woede … maar vraag je af: heeft mijn lichaam dit wel nodig? De kans bestaat dat dit helemaal niet het geval is. Zoek daarom voor andere alternatieven (sport?) om vervelende emoties van de baan te ruimen.

8. Accepteer wie je bent

Intuïtief eten gaat ook samen met jezelf accepteren. Voor de één is dit al wat moeilijker dan voor de andere, maar zet geen torenhoge doelstellingen op. Neem vrede met het lichaam dat je hebt, maar streven naar een gezond gewicht is natuurlijk niet verboden.

9. Gelukkig bewegen

In plaats van de focus te leggen op het cijfer op de weegschaal, focus op een fit en gezond lichaam. Zware uithoudingstrainingen hoeven helemaal niet, zolang je er zelf een energieker gevoel aan overhoudt.

10. Kies voor gezond

Natuurlijk is het met het principe “Je mag eten wat je wil” niet de bedoeling dat je de meest ongezonde dingen achterover slaat. Neen, gezonde voeding moet nog steeds de bovenhand nemen. Maar als je rekening houdt met bovenstaande principes, komt een gezond voedingspatroon vanzelf. Het totaalpakketje is met andere woorden dus belangrijker. Kies daarom vooral voor eten dat bevorderlijk is voor je gezondheid, maar ook jouw smaakpapillen op de proef stelt.

Auteur: Hanna Deweirdt / Foto’s: Getty Images