Stephanie Duval – bekend van de blog 70percentpure – lanceert samen met Nele Pieters een eigen zetelcollectie, Journuit. En als de bekendste blogster van België zoiets doet, dan willen wij daar natuurlijk graag iets meer over weten.

Journuit-Stephanie-Duval-en-Nele-Pieters-Photocredit-Gilles-Draps-2

Journuit bestaat uit jezelf en Nele Pieters. Hoe is het idee gerijpt om een eigen meubelcollectie te starten en vooral: hoe begin je daaraan?

Stephanie Duval: “Nele en ik kennen elkaar al heel wat jaren. Toen ik nog freelance journalist was en zij marketeer bij een multinational, praatten we voor het eerst over wat we eigenlijk liever zouden doen met ons leven. Het was een droom van ons beiden om iets nieuws uit de grond te stampen, iets te creëren waar we fier op konden zijn en waar echt vraag naar was, en daar een innovatief bedrijf rond te bouwen.
We hebben dat vage idee lang laten rijpen, en in tussentijd volgde Nele een opleiding tot interieurontwerper in avondschool en verhuisden we allebei een keer of twee. Ook in onze omgeving begon iedereen stilaan vanuit huurappartementen te verhuizen naar een woonst waar ze wilden settelen en aan een gezin starten. We merkten in ons eigen leven en aan verhalen van vrienden en familie dat zetels een echt pijnpunt waren in de zoektocht naar een betaalbaar, mooi én kwalitatief, comfortabel interieur.
Zo werd ons vage idee stilaan steeds concreter, en zijn we gaan aankloppen bij een productiepartner, die ons kon ondersteunen op technisch gebied. Nele en ik wisten heel goed wat we wilden, maar het is dankzij hun input dat we die perfecte balans tussen esthetiek en comfort konden vinden.”

Jullie noemen jezelf ‘buitenstaanders in de interieurwereld’. Dat was net een voordeel om een eigen meubellijn te creëren?

“Onze productiepartner heeft al generaties lang ervaring met het produceren van hoog kwalitatieve zetels, maar ze hadden daar nog nooit op dezelfde manier gewerkt als met ons. Wij vertrokken vanuit onze achtergrond als kenners van wat consumenten willen (ik als journalist) en als expert op gebied van het bereiken van die consument (Nele als marketeer). Dat heeft alles beïnvloed, van de keuze voor bepaalde modellen en stoffen, tot de manier waarop we onze producten tot bij de consument willen krijgen.
We werken niet met high profile designers samen, we gaan geen eigen winkels openen en werken zelfs niet via de standaard retailkanalen, allemaal om zoveel mogelijk tussenstappen in de keten van productie naar consument te schrappen en op die manier de prijzen 20% tot 30% goedkoper te kunnen houden. We houden van deze no-nonsense aanpak, en zijn ervan overtuigd dat de consument gaat begrijpen waarom we niet in chique winkels te zien zijn, maar in hippe koffiebars, bijvoorbeeld. Misschien moet je zelf wat meer op onze website zitten uitzoeken of wat verder rijden om onze zetels te testen, maar daar krijg je ook wel een uniek product tegen een betaalbare prijs voor in ruil.”

“We zijn niet in chique winkels te zien, maar wel in hippe koffiebars”

Journuit is een webshop. Maar hoe kies je nu online een meubel?

“We vinden het heel belangrijk dat iemand die een Journuit zetel wilt kopen, die ook in het echt kan bekijken en uitproberen. Daarom zorgen we er continu voor dat onze zetels op inspirerende en openbaar toegankelijke plekken staan, zoals bij Roomin bijvoorbeeld, of zoals bij een hippe lunchplek zoals Cantine in Vilvoorde. Daar loopt dan niemand van Journuit rond om de klant te begeleiden, maar er hangt wel een stalenboek en alle belangrijke informatie is eenvoudig terug te vinden op de website. Daar hebben we echt al veel tijd en energie in gestoken, om die zo duidelijk en gemakkelijk mogelijk te maken, en daar zullen we altijd nog aan proberen te blijven verbeteren.
Maar uiteindelijk is het proces niet zo verschillend wanneer je in de winkel een zetel kiest. Daar zie je ook nooit jouw specifieke exemplaar, maar een showroomversie in een andere kleur of opstelling. De details kies je in samenspraak met de verkoper, en bij ons doe je dat dus alleen, via de site. Maar je kan gratis stofstalen bestellen om die thuis eens rustig te bekijken, en we proberen zoveel mogelijk beelden op onze site te hebben staan van onze verschillende modellen en opstellingen, zodat je je het helemaal kan voorstellen.”

De meubels worden ook volledig in België gemaakt. Was dat belangrijk voor jullie?

“Heel belangrijk. We geloven dat kwaliteit en duurzaamheid de drijvers moeten zijn van alles. Door de productie in België te houden, creëren we werkgelegenheid in eigen land, kunnen we sneller ingrijpen om het proces steeds weer te verbeteren, en zijn we zeker dat onze producten in goede omstandigheden worden gemaakt. We zitten wekelijks samen met de mensen die de orders opvolgen, onze nieuwe modellen helpen ontwikkelen, nieuwe stoffen voor ons testen… We zitten 100% van de tijd met onze neus bovenop alles!”

“Door de productie in België te houden, creëren we werkgelegenheid in eigen land”

De collectie bestaat uit 3 verschillende modellen. Kun je die kort beschrijven? Welke is jouw favoriet?

“Voor onze eerste collectie ontwierpen we drie verschillende modellen. Ze zijn alle drie verkrijgbaar in onze selectie van bijna 100 verschillende stoffen en leders, en in duizenden verschillende mogelijke opstellingen: van twee- en drie-zit tot hoekbanken en love seats (onze favoriet!). Pillow Talk is een van onze favoriete old-school romantische komedies uit Hollywood.Het was onze inspiratiebron om een zetel te creëren die zich even goed leent tot romantische momenten, dankzij een erg zachte en wollige look & feel. Alle kussens zijn omkeerbaar, waardoor je sofa dus twee totaal verschillende looks kan hebben!”


Utilitarian, een tweede mode, is industrieel geïnspireerd. We gingen de uitdaging aan om een zetel te ontwerpen die er stoer en robuust uitziet, maar tegelijk ook heel goed zit en gezellig is. Het resultaat van deze oefening is de Utilitarian, herkenbaar aan het buisframe aan weerszijden van de bank.
Onze Cosy Island tenslotte, het derde model, is lekker diep, met heerlijk zachte kussens en armsteunen die uitnodigen om gezellig tegen te loungen. En om helemaal het ‘eilandgevoel’ te creëren, zorgden we ook voor een versie met een ingewerkte tafel, waardoor je je favoriete hapjes en boeken altijd bij de hand kan houden! De Cosy Island is er in een versie voor élk mogelijk interieur. Kies zelf of je je zetel liefst ziet als een dormeuse, of je een ingebouwde salontafel wenst, of aan welke zijde je je chaise longue wenst.”

Je zei dat “je interieur een reflectie moet zijn van het leven dat je wil leiden”. Welk leven wil jij leiden en hoe uit zich dat in je interieur?

“Mijn persoonlijke leven draait momenteel rond mijn gezin. Mijn dochter is nu anderhalf jaar oud, en krijgt steeds meer inbreng in hoe we ons dagdagelijkse leven structureren en inrichten. Dat wordt zeker gereflecteerd door ons interieur, dat de afgelopen jaren heel wat speelser en warmer is geworden dan het cleane, strakke plaatje dat ik ervoor nastreefde. Ik ben persoonlijk ook gegroeid: ik was vroeger de grootste strever naar perfectie die je kon vinden. Intussen heb ik geleerd dat er ook veel waarde en schoonheid schuilt in imperfectie, en ook dat zie je rechtstreeks terug in mijn interieur. Koele, strakke meubels maken plaats voor natuurlijke materialen. Er is meer ruimte voor kleur, voor souveniers en decoratie die misschien niet helemaal ‘Pinterest worthy’ is, maar die wel betekenisvol is voor ons.”

De meeste mensen kennen je wellicht van je site 70percentpure, waarin je 360° stories brengt. Je schrijf je niet alleen over wonen, liefde, reizen ed. maar interview je ook vrouwen die je Kick-ass Women noemt. Zelf ben je op veel gebieden actief, je bent een jonge moeder en nu lanceer je een eigen meubelcollectie. Mogen wij dat ook behoorlijk kick-ass vinden?

“Haha, dat vind ik een heel groot compliment. Die rubriek is ooit ontstaan omdat ik regelmatig in aanraking kwam met jonge vrouwen die echt bijzondere dingen deden, maar die daar vaak niet de nodige erkenning voor kregen, of die toch het gevoel hadden dat ze het nog altijd tegen veel vooroordelen moesten opnemen. Het is zeker iets waar Nele en ik al vaak mee te maken hebben gekregen.

“We worden soms nog altijd behandeld als ‘die maskes met hun zotte ideeën'”

We runnen intussen drie verschillende bedrijven naast elkaar – ons storytelling agency RPPRT, meubelmerk Journuit én interieurinspiratieplatform Roomin.be en haar offline afgeleiden – en nog altijd worden we soms behandeld of aangesproken als ‘die maskes met hun zotte ideeën’.
We geloven niet dat vrouwen enkel au serieux genomen kunnen worden als ze zich als een man beginnen te gedragen. Heel vaak zijn vrouwen ook de grootste critici van andere vrouwen, en dat is helemaal nefast als we ooit echte gender equality willen bereiken. Een vrouw die voor zichzelf opkomt of op haar strepen gaat staan, wordt meteen als ‘een bitch omschreven.”

“Een vrouw die op haar strepen staat, wordt meteen omschreven als ‘een bitch’ omschreven”

Noem me gerust een feminist, en door enkele topvrouwen aan het woord te laten op mijn blog wil ik een steentje bijdragen aan het creëren van een positieve cultuur waarin succesvolle vrouwen elkaar inspireren, motiveren en vooruit helpen. Mijn blog is echter nooit puur op vrouwen gericht geweest – 30% van mijn lezers zijn mannen – en ik hoop dat zij er ook waardevol advies uit halen. Er zijn heel wat mannen die nog heel wat kunnen leren van vrouwen – in het leven én in de businesswereld.”

journuit.be70percentpure.be