Gezonde en evenwichtige voeding dankzij Karola’s Kitchen

117
Karola's kitchen

Voedingswetenschapper Karolien Olaerts is een foodie in hart en nieren. Ze blogt al jaren op Karola’s Kitchen en brengt na twee boeken over gezonde voeding nu haar eerste échte kookboek uit: ‘Karola’s Kitchen: het kookboek’.

Dit is al heel lang mijn ultieme droom”, vertelt Karolien gepassioneerd. “Karola’s Kitchen staat voor gezond eten op een laagdrempelige, lekkere, betaalbare én ecologische manier. Met mijn kookboek wil ik mensen gerechten voorschotelen die voedzaam, evenwichtig en gezond zijn. Zonder dat er ingrediënten verboden zijn, zonder regeltjes.” Karolien merkt op dat er momenteel veel kookboeken op de markt zijn, maar dat die ofwel gericht zijn op diëten of superfoods, ófwel op de Bourgondische keuken. “Tussen die twee uitersten bestaat er weinig. Ik kook voor het hele gezin eten dat lekker is, maar ook voedzaam en gezond.”

Geen dieetboek

Karolien benadrukt dat ze geen dieetboek heeft gemaakt. “Mensen verliezen vaak gewicht als ze aan de slag gaan met mijn maaltijden, maar dat komt omdat de gerechten een betere samenstelling hebben dan de maaltijden die ze voordien aten.

“Afvallen is echter geen essentieel onderdeel van gezond zijn.”

Je kan op een heel ongezonde manier gewicht verliezen, maar je kan ook veel gezonder worden zonder gewicht te verliezen. Het is een verkeerd idee dat die twee zouden samenhangen. Ja, door op mijn manier te gaan koken, kan je gewicht verliezen, maar dat is op zich niet de bedoeling. Ik wil vooral een voedzame, rijke en lekkere keuken aanbieden. Ik zet heel erg in op interessante smaken en boeiende recepten. Boeiend in die zin dat mensen ook mentaal geprikkeld worden. Eens dat het geval is, wordt gezond eten een fluitje van een cent.”

Eetstoornis

Op vlak van haar relatie met voeding heeft Karolien zelf een hele weg afgelegd. “In mijn tienerjaren kampte ik met een eetstoornis. En al leek dat op een bepaald moment opgelost, dat was het eigenlijk niet. Ik ben blijven struggelen met eten. Er zijn jaren geweest dat ik eten zag als symbool voor punten of calorieën.” Uiteindelijk lukte het Karolien om alle problemen overboord te gooien. “Of dat dácht ik toch”, blikt ze eerlijk terug. “Als ik nu oude blogposts opnieuw lees, zie ik dat de dieetpraat er toch nog goed in zat. Na een gestaag groeiproces heb ik alle eetproblemen achter me gelaten.” Een uitgebreide snoeibeurt in haar social media én in de boekenkast maakte deel uit van dat proces. “Ik omring me nu met positieve accounts en boeken die op een goede manier naar eten kijken. Het is ongelofelijk hoeveel onzin er wordt geschreven over eten, zélfs door dokters. De belangrijkste tip die ik mensen kan geven, is om vooral op hun eigen lichaam te vertrouwen. Er is geen grotere expert van je eigen lichaam dan jezelf.”

Geen vlees

Op haar elfde werd Karolien vegetariër en dat is ze nog altijd. In Karola’s Kitchen: het kookboek zijn er dan ook geen vleesgerechten te vinden. “Er staan wel vijf visgerechten in, maar niemand zit op vleesgerechten van mij te wachten”, lacht ze hartelijk. “Het was voor mij een bewuste keuze vanuit ecologisch en ethisch perspectief om vegetariër te worden. Thuis eet mijn man geen vlees want ik kook, maar op restaurant kiest hij vaak voor vlees. En dat is helemaal oké.” De kwestie vlees maakte Karolien in het begin wel onzeker. “Maar die onzekerheid is helemaal verdwenen dankzij de vele reacties die ik op mijn blog en sociale media heb gekregen. De gerechten zijn boeiend en prikkelend genoeg om ook de vleeseters te overtuigen.” Karolien hoopt met haar kookboek ook mensen hun eerste stappen naar gezonde voeding te doen zetten. “De drempel om hiermee te starten, is echt laag. De kookstappen zijn zo praktisch mogelijk uitgeschreven, alle ingrediënten zijn in de supermarkt verkrijgbaar en er zit ook voldoende variatie in. Wie met mijn gerechten aan de slag gaat, zal zien dat gezond eten ook écht lekker is.

Tips om te starten met gezonde voeding

  • Zorg voor groenten en fruit binnen handbereik om dit automatisch meer aan je eetpatroon toe te voegen.
  • Maak geen voornemens die ‘nooit’ of ‘altijd’ bevatten. Je hoeft niet nooit meer chips te eten om een gezond eetpatroon te hebben.
  • Kies voor volkoren producten en plantaardige yoghurt en melk: dit zorgt enerzijds voor meer vezels en anderzijds voor minder verzadigd vet
  • Gezondheid draait om meer dan voeding. Sta ook eens stil bij je slaappatroon, beweging, …

Auteur: Valerie De Groodt / Foto: Foodphoto Lisa Valcke/Luk Thys