De grote hoeveelheden koolhydraten die je terugvindt in alledaagse tussendoortjes zijn nefast voor je lichaam. Vermoeidheid steekt algauw de kop op als je er te veel van inneemt. Vervang je dagelijkse snacks liever door een gezond alternatief en zet jezelf op het spoor richting vitaliteit. Maak talloze combinaties met de voorbeeldjes hieronder.

Framboos

Frambozen zijn een streling voor het oog, de kleur en de vorm maken van deze vrucht een prima smaakbom om taarten te versieren. Laat de taart achterwege tijdens je snackmomentje en beperk je tot pure frambozen. Honderd gram van deze rode lekkernij levert je slechts een paar gram koolhydraten op. Ze zitten boordevol vitamine C en ze zijn een natuurlijke bron van vezels. Vind je frambozen te duur? Plant dan een struik in je tuin zodat je onbeperkt kunt snoepen van deze gezonde lekkernij.

Watermeloen

Raar maar waar, die grote groene bollen zijn eigenlijk familie van de komkommer. Een schijfje watermeloen bevordert de vochtafdrijving in je lichaam waardoor je slanker wordt. Een extra portie ‘gezondheid’ krijg je binnen onder de vorm van ijzer. Wist je dat deze groente (of is het toch fruit?) ook in kubusvorm kunt kopen? De reden is heel eenvoudig: dat stapelt makkelijker.

Skyr

Melkproducten heb je sowieso nodig voor de aanmaak van stevige botten. Skyr, een IJslandse yoghurt is zeker geschikt als tussendoortje. Dit zuivelproduct bevat van nature zeer weinig vet waardoor je calorie-inname binnen de perken blijft, zelfs al eet je een grotere portie. Combineer met wat fruit om je hongergevoel nog wat langer uit te stellen.

Hardgekookte eieren

Eieren hebben misschien niet zo’n goede reputatie op vlak van gezonde voeding, te veel cholesterol, te veel calorieën … Het tegendeel is waar. De grote hoeveelheid eiwitten zorgt voor een verzadigd gevoel. Anders gezegd: de drang om de snoepkast te plunderen, is minder aanwezig nadat je eiwitten op het menu zet. Je kunt een paar kwarteleitjes in je brooddoos doen om tussendoor lekker te ‘snacken’.

Broccoli

Deze groene bloemkoolachtige waaier ziet er niet alleen fantastisch uit, ze is nog supergezond ook. De roosjes bevatten veel vitamine K, en dat bevordert de opname van calcium in je lichaam. Dé reden om ze af en toe als tussendoortje in je lunchpakket te stoppen. Kook ze heel kort aan in licht gezouten water zodat alle vitamientjes bewaard blijven.

Avocado

Geen enkele andere groente bevat zoveel vetten als deze vreemde eend in de bijt. Is avocado dan wel gezond? Gelukkig gaat het om onverzadigde vetten zoals in zalm, die je cholesterol verlagen. Maar omdat ze toch veel calorieën onder de pel hebben, verdeel je de avocado in ‘snackable’ stukjes. De rest doe je gewoon in porties in de diepvries.

Garnalen

Deze ‘minikreeftjes’ zijn krachtvoer voor je hersenen want ze bevatten volop jodium. De grote hoeveelheid eiwitten erin zorgt voor een goede spieropbouw tijdens en na het sporten. Dus als je na een inspanning nog een ‘hongertje’ krijgt, eet dan een handvol garnalen of maak er een voedzame spread mee voor op je toast. Plet een hardgekookt eitje en meng dit samen met de garnalen door een zelfgemaakte yoghurtdressing. Topgerechtje!

Zalm

Zalm is de koning van de omega 3-vetzuren. Superfood voor jong en oud. Gezien de vis rijkelijk voorzien is van calorieën eet je er best niet te veel van. Leg een sneetje op een stukje roggebrood om je drang naar eten voor even aan banden te leggen.

Zaden, noten en olijven

Voeg een handjevol ‘healthy’ minisnackjes toe aan je tussendoortje en je bent mentaal en fysiek terug opgeladen om er een paar uurtjes weer tegenaan te kunnen.

De lekkerste combinaties

  • Framboos en watermeloen kun je uit het vuistje eten, maar je kunt er natuurlijk ook je skyr mee pimpen.
  • Een dipsaus voor broccoliroosjes maak je zo: meng de skyr met een lepel lichte room. Kruid met peper en zout en rasp er een beetje citroenzeste over.
  • Kwarteleitjes eet je best uit het vuistje, bijvoorbeeld in combinatie met een handvol garnalen.
  • Van watermeloen kun je lekkere limonade maken door gewoon het vruchtvlees te blenden. Doe er een scheutje limoen bij voor de kleur en leng af met een scheut spuitwater.
  • Zalm en avocado is een echte klassieker, daar kun je alle kanten mee op.

Stay healthy!

(foto getty)