Kritiek ontvangen is moeilijk. Toch kom je er bijna niet omheen. Op bijna elke werkvloer krijg je ermee te maken (ook als je aan thuiswerken doet!). Voor veel mensen is het moeilijk om kritiek te ontvangen. En ook al wordt het vaak opbouwend en met de beste bedoelingen gebracht, toch kan kritiek aankomen als een klap in je gezicht. Met onderstaand stappenplan incasseer jij kritiek binnen no-time als een pro!

 

1. Luister

Hoe aanlokkelijk het ook is om direct in de verdediging te schieten, don’t! Laat degene die de kritiek geeft rustig uitpraten. Als je degene die kritiek geeft onderbreekt, kun je agressief en respectloos overkomen. Zorg ervoor dat je alle punten van kritiek goed binnenkrijgt voordat je je mond opentrekt.

2. Alles duidelijk?

Heb je iets niet goed begrepen? Vraag dan om verduidelijking. Als je de standpunten van de ander goed begrijpt, kun je ook beter je eigen antwoord formuleren. Daarnaast kun je pas met kritiek aan de slag als je weet waarover de ander het heeft.

3. Is het terecht?

Klopt het wel waar je leidinggevende nu kritiek over uit? Als je kritiek ontvangt over een fout die een collega maakte, aarzel dan niet en zeg het direct. Kritiek kan en mag, maar het moet wel gericht zijn aan de juiste persoon. Is het wel een terechte opmerking? Bedank de persoon dan voor zijn opbouwende kritiek.

4. Jouw kant van het verhaal

Ben je het ermee eens? Zijn er punten waar je inderdaad nog aan moet werken? Geef aan dat je het ermee eens bent en dat je het voortaan anders zal aanpakken. Maar er kunnen ook altijd punten van kritiek zijn die uitleg vragen. Is er een reden waarom je zo gehandeld hebt? Was je ergens niet van op de hoogte? Leg rustig uit waarom je deed wat je deed. Zo geef je de ander een kans om begrip te hebben voor de situatie.

5. Verbetering

Geef aan dat je wilt leren en groeien. Je kunt om advies vragen en naar de wijze waarop je leidinggevende het zou aanpakken. Sta open voor tips en doe er ook echt wat mee. Probeer te verbeteren in je werk en als je twijfelt, vraag of je het goed doet. Laat iemand je werk controleren? Zo laat je zien dat je je inzet om te verbeteren.

6. Regel een feedbackmoment

Vraag om een feedbackmoment over een aantal weken. Zo kunnen jullie samen overlopen of het punt van kritiek opgelost is en of er eventueel nog andere opmerkingen zijn.

Zie kritiek niet als een persoonlijke aanval, maar juist als een kans om te groeien en te verbeteren in je vak. Grijp deze kans om te verbeteren dan ook aan en koester geen wrok tegen degene die jou inlicht over de fouten die je maakt of de dingen die je over het hoofd ziet.

Auteur: Yvonne Kuiken / Foto’s: Getty Images