Je bevindt je midden in een scène van een griezelfilm, er staat een boeman klaar om je levend op te peuzelen, maar net op het moment van de waarheid schrik je wakker. Je hart bonst in je keel, een paar seconden later besef je dat alles maar een nare droom was. Nachtmerries kunnen heel beangstigend zijn, vooral omdat ze ‘so real’ aanvoelen.

Wat zijn nachtmerries?

Nachtmerries zijn een opeenvolging van nare beelden die onvrijwillig door je hersenen gevormd worden. Je bent volledig aan ze overgeleverd, je hartslag schiet omhoog en je ligt te woelen. Net als gewone dromen komen ze voor tegen de ochtend aan, namelijk tijdens de rapid eye movement (REM) slaap. Iedereen heeft er wel eens last van en dit is met zekerheid de meest bekende: je valt in de diepte en plots schiet je wakker, je bent net niet te pletter gestort …

Triggers

Als je een trauma doorgemaakte, dan kan dit een aanleiding zijn voor een nare droom. Maar dat is niet altijd zo, soms komt een nare droom zomaar uit het niets. Toch hebben ze meestal wél een oorzaak. Als je iets vervelends verwacht bijvoorbeeld, bestaat de kans dat je een angstdroom krijgt.

Of je gaat slapen met een negatieve emotie. Die vervelende gedachte wordt in je droom omgezet in een negatieve gebeurtenis.

Stress is nog zo’n factor die deze slechte dromen in de hand werkt en mensen met een verstoord slaappatroon of oververmoeidheid lopen ook meer risico.

Wat doe je ertegen?

Heb je vaker last van nare dromen, dan is dit best vervelend. Een slaaponderzoek kan uitwijzen of er eventueel een onderliggende oorzaak is. In dat geval kan de arts je een behandeling voorschrijven.

Is er geen duidelijke aanleiding, dan kunnen deze tips misschien wat soelaas bieden.

1. Een goed slaappatroon kan de frequentie doen afnemen. Ga daarom elke avond op hetzelfde uur naar bed.

2. Yoga en meditatie kunnen helpen om je gedachtes te ordenen voor het slapengaan, dat is beter dan slaapmiddelen innemen.

3. Vermijd alcohol en cafeïne en laat die griezelfilm even aan de kant. Ook griezelfilms of gewelddadige videogames kun je beter vermijden als je een goede nachtrust wil genieten.

Succes!