Mooi weer en uiteraard heb je dan geen zin in een warme lunch of uitgebreid diner. En dat komt goed uit want geen mooier seizoen dan de zomer om te profiteren van alle kleurrijke slasoorten en groenten die momenteel beschikbaar zijn. Ze vormen de basis van heerlijke frisse saladerecepten die je in het boek ‘Frisse Salades’ vindt. Wij selecteerden onze drie favoriete recepten en proefden de zomer op ons bord.

Salade van rundergehakt en taco’s

Bereidingstijd: 1 uur en 10 minuten voor 4 personen

Dit heb je nodig: Enkele theelepels olijfolie, plus extra voor erover – 2 grote rode uien (300 g), fijngehakt – 2 teentjes knoflook, fijngehakt – 500 g rundergehakt – 95 g tomatenpuree – 30 g tacokruiden uit een pakje – 1 blik kidneybonen à 400 g, uitgelekt, afgespoeld – 175 g tortillachips – 120 g cheddar, grof geraspt – 2 kropjes little gem (360 g) – 250 g kerstomaatjes, gehalveerd en in kwarten – 1 middelgrote avocado, in dunne plakjes – 10 g koriandertakjes – limoenpartjes, voor erbij

Zo maak je het:

Verhit de olijfolie in een grote koekenpan op hoog vuur.

Bak de ui, knoflook en het rundergehakt al roerend 5 minuten of tot het gehakt bruin is.

Voeg de tomatenpuree, tacokruiden en 375 ml water toe en meng goed. Breng aan de kook. Draai het vuur laag en laat 10 minuten of tot de meeste vloeistof is verdampt zachtjes pruttelen. Voeg de kidneybonen toe en roer tot ze zijn opgewarmd.

Verhit de ovengrill op de hoogste stand. Leg de tortillachips in een enkele laag op een bakplaat en strooi de kaas erover. Zet 2 minuten of tot de kaas is gesmolten onder de grill.

Haal intussen de buitenste blaadjes van de little gem los en snijd de harten in stukken.

Verdeel de sla, het gehaktmengsel en de tortillachips over kommen. Leg de tomaatjes, avocado en koriander erop.

Besprenkel met de extra olie en maal er wat verse zwarte peper over.

Serveer met de limoenpartjes.

Mexicaanse salade met koriander

Bereidingstijd: 35 minuten (+ koeltijd) voor 4 personen

Dit heb je nodig: 1 bosje koriander (liefst met wortel) – 80 ml limoensap – 2 rode chilipepers, zaadjes verwijderd, fijngehakt – 60 ml olijfolie – 300 g stevige tofoe, in 8 lange plakken – 1 grote avocado (320 g) – ½ teentje knoflook, geperst – 1 middelgrote wortel (120 g), julienne gesneden – 1 middelgrote paarse wortel (120 g), julienne gesneden – 160 g savooikool, geschaafd – 4 radijzen (140 g), bijgesneden, in dunne schijfjes – 8 zachte volkoren tortilla’s, opgewarmde limoenpartjes, voor erbij

Zo maak je het:

Was de koriander goed om alle modder van de steeltjes te verwijderen. Haal de blaadjes los en bewaar ze voor de salade. Hak de steeltjes en worteltjes fijn.

Meng de koriandersteeltjes en -worteltjes, 2 eetlepels van het limoensap, de helft van de chilipeper en 1 eetlepel olijfolie in een ondiepe kom. Voeg de tofoe toe en schep goed om.

Dek de kom af en zet minstens 2 uur of een hele nacht in de koelkast.

Prak voor de guacamole de avocado grof in een kommetje. Roer de knoflook, 1 eetlepel van het limoensap en de rest van de chilipeper erdoor. Voeg zout en peper naar smaak toe.

Meng voor de dressing 1 eetlepel van de olijfolie en het resterende limoensap in een kannetje. Voeg zout en peper naar smaak toe.

Doe de wortels, savooikool, radijs en opzij gehouden korianderblaadjes in een grote kom met de dressing. Schep om. Laat de tofoe goed uitlekken en bewaar de marinade.

Verhit de resterende olijfolie in een middelgrote koekenpan op vrij hoog vuur. Bak de tofoe 1 minuut per kant of tot hij goudbruin is.

Serveer de tortilla’s met de salade, tofoe en guacamole. Sprenkel de opzij gehouden marinade erover en geef de limoenpartjes erbij.

Freekehsalade

Bereidingstijd: 1 uur en 10 minuten voor 4 personen

Dit heb je nodig: 200 g volkoren freekeh, afgespoeld – 8 eieren, op kamertemperatuur – 250 g spruitjes, bijgesneden – 50 g halve walnoten, geroosterd – 45 g gedroogde cranberry’s – 2 eetl. walnootolie – 2 eetl. citroensap – 250 g kant-en-klare labneh – 15 g platte peterselieblaadjes

Zo maak je het:

Doe de freekeh met 1250 ml water in een middelgrote pan en breng aan de kook.

Draai het vuur lager en laat 40 minuten of tot de freekeh zacht is, half afgedekt koken. Laat uitlekken.

Doe de eieren in een pannetje, zet onder koud water en breng aan de kook. Kook 3 minuten of tot ze zachtgekookt zijn. Giet af. Spoel onder koud water en giet nogmaals af. Pel de eieren zodra je ze kunt vastpakken. Snijd in tweeën.

Snijd intussen met een mandoline, V-schaaf of mes de spruitjes in dunne plakjes.

Doe de freekeh in een grote kom, met de spruitjes, walnoten, cranberry’s, walnootolie en het citroensap.

Voeg zout en peper naar smaak toe en schep om.

Breng de salade over op een groot bord of in een grote kom.

Leg de eieren, labneh en peterselie erop. Bestrooi met zout en peper.

TIP Freekeh is gebroken, geroosterde onrijpe tarwe. Het is net als labneh verkrijgbaar bij goed gesorteerde supermarkten, natuurwinkels en speciaalzaken.

Frisse salades

Salades bieden een grote variëteit aan smaken, kleuren en texturen. Ze vormen de basis van heerlijke frisse saladerecepten die je in dit boek vindt. Je bouwt je salade verder op met granen (rijst, couscous, noodles of bulghur), proteïnen (vlees, kip, vis of plantaardige proteïnen als tofu of tempé), gegrilde, gestoomde of rauwe groenten, toppings (olijven, gember, kokos, nori, granaatappelpitjes) en natuurlijk diverse dressings. Met recepten voor detox salades, rijk gevulde maaltijdsalades, klassieke salades en fruitsalades.

Frisse Salades – Domenica Reddie – 22,50 euro – uitg. Forte Culinair