Genieten van een lekkere stapel pannenkoeken, zonder je achterna schuldig te voelen? Goed nieuws: het kan! Dit pannenkoekenrecept is caloriearm, proteïnerijk en bevat maar twee ingrediënten (hoera, weinig werk). Kortom: de ideale maaltijd om voor of na je workout van te snacken.

Ingrediënten:

  • 1 rijpe banaan
  • 2 eieren
  • Een mespuntje bakpoeder (optioneel)

Zo doe je het:

  • Pureer de banaan met een vork tot je zo min mogelijk brokjes over hebt.
  • Breek de eieren en voeg ze bij de geplette banaan.
  • Voeg eventueel een mespuntje bakpoeder toe, dat maakt de pannenkoeken een tikkeltje luchtiger.
  • Meng het geheel met een vork of klopper tot je een egaal mengsel krijgt. Wil je absoluut geen brokjes? Gebruik dan een blender.
  • Verwarm een anti-kleefpan op een gemiddeld vuurtje en smelt er een beetje kokosolie in. Boter mag ook maar kokosolie is gezonder en geeft een extra kokossmaakje.
  • Bak de pannenkoeken voor 30 tot 60 seconden aan elke kant. Een eetlepel beslag per pannenkoekje volstaat.
  • Je kan ze naturel eten, maar met een topping van vers fruit, nootjes, bessencoulis of agavesiroop zijn ze extra lekker.

Voedingswaarde:

Het volledige beslag bevat 14 gram proteïne en minder dan 250 calorieën! Ter vergelijking: één pannenkoek (60g) van de supermarkt bevat gemiddeld al ongeveer 150 calorieën en maar 3 gram proteïne.

Ingrediënten voor meer smaak:

Om de pannenkoekjes meer smaak te geven kun je aan het beslag nog heel wat extra ingrediënten toevoegen. Kies iets uit onze favorieten of laat je inspiratie de vrije loop gaan en experimenteer erop los.

  • Verse stukjes fruit
  • Een mespuntje kaneel
  • Enkele druppeltjes vanillearoma
  • Brokjes zwarte chocolade
  • Fijngehakte nootjes
  • Een lepel honing
  • Een mespuntje cacaopoeder

Foto: iStock