Met de zomer net achter de rug is onderneemster Ellen Kegels opnieuw on a roll. Met haar knitwear label LN|Knits hult ze sinds jaar en dag menig modebewuste koukleum in heerlijk zachte breisels. Bovendien lanceert ze binnenkort haar eerste kookboek. Wij mogen al 3 recepten publiceren!

In Ellens allereerste kook- en lifestyleboek #LNFairfood inspireert ze je tot een healthy levensstijl en toont ze dat gezond eten ook op een snelle, ongecompliceerde én leuke manier kan.

 

portret

In 50 recepten creëerde Ellen gezonde alternatieven voor hongertjes van alle slag. Ze biedt je inspiratie aan de hand van 8 categorieën; Smoothies & Sapjes, Ontbijt, Eitjes, Koude Salades, Warme Salades, Vis, Snacks en Drinks & Cravings.

Word je alvast moe bij de gedachte? Geen paniek, want ook Ellen heeft steeds maar een klein gaatje in haar agenda om te koken! Ze trakeert de Steps-lezers alvast op 3 overheerlijke recepten.

LN-Style Ceviche

Zoals je misschien al gemerkt hebt, kook en experimenteer ik graag. En dus ook
met het typisch Peruaanse recept ceviche. Ik wissel graag af met mijn eigen variant
en het klassieke gerecht. Dit is een fruitige en oosters getinte versie. Ook hier:
gebruik verse vis, aub!
Ceviche
Ingrediënten (voor 4 personen)
– 100 g gekookte roze garnalen (grootste maat)
– 100 g sint-jakobsvruchten
– 100 g kabeljauw
– 100 g inktvisringen
– 1 heet rood pepertje, ontpit en in fijne ringetje
– 1 rode ui, in schijfjes
– 1 cm gember, geschild en geraspt
– sap van 6 limoenen
– 6 passievruchten
– 1/2 mango, geschild en ontpit
– 1 tomaat, ontpit
– 1/4 komkommer
– 1 bosje koriander, de helft fijngehakt
– 1 blikje kokosmelk
– 50 g cashewnoten
– 50 g sesamzaadjes
– 1 el vissaus
– 1 el sesamolie
– 1 el sojasaus
Zo maak je het:
– Snijd de verse kabeljauw (ontdaan van graten en vel) in blokjes van 3 cm. Verwijder het darmkanaal van de roze garnalen. Spoel de inktvisringen goed af onder
koud water en dep droog. De sint-jakobsvruchten mag je in hun geheel houden.
Meng de vis met de rode ui, de rode peper en de gember. Laat even rusten in de
koelkast.
– Voeg het limoensap en het vruchtvlees van de 6 passievruchten, de vissaus, de
sesamolie en de helft van de koriander aan de kokosmelk toe. Laat 2 minuutjes
rusten.
– Snijd de mango en de tomaat in fijne reepjes. Snijd de komkommer in heel fijne
schijfjes.
Rooster de cashewnoten en de sesamzaadjes apart in een droge pan zonder olie.
– Giet het kokosmelkmengsel bij de gemarineerde vis en schep voorzichtig de mango, tomaat en komkommer erdoorheen.
– Werk af met de geroosterde cashewnoten, sesamzaadjes en enkele blaadjes koriander.

 

Chia-Maca-Amandelkoekjes

Ik maak mezelf vaak wijs dat ik geen zoetebek ben… tot ik deze koekjes maak,
ruik en aanval. Ze zijn knapperig, licht en volledig glutenvrij. Een ideale snack
als je net voor het slapengaan toch nog zin in zoet hebt!
Koekjes
Ingrediënten (voor zo’n 20 koekjes)
– 1 ei
– 185 g amandelpoeder
– 1/2 tl bakpoeder
– 2 el chiazaadjes
– 2 el kokosbloesemsuiker
– 1 tl vanille-extract
– 1 tl macapoeder
– 3 el kokosolie
– snuifje zeezout
Zo maak je de koekjes:
– Verwarm de over op 180°C .
– Doe alle ingrediënten in de keukenmachine en meng tot een gladde massa.
Rol balletjes van het deeg en druk ze lichtjes plat.
– Leg ze op een met bakpapier beklede bakplaat en bak ze 15 minuten in de oven tot ze mooi bruin zijn.
– Laat afkoelen.

Sint-Jakobsvruchten op een Bedje van Cañihua

Heel gemakkelijk voorgerechtje en tjokvol spieropbouwende proteïnen. Als je de
sint-jakobsschelpen liever kort aangebakken eet, dan kan dat ook. Je kan het
gerecht zowel warm als lauw serveren.
recept 3
Ingrediënten (voor 2 personen)
– 8 sint-jakobsvruchten
– 180 g cañihua (of miniquinoa)
– 450 ml water
– 1/2 bouillonblokje
– 2 lente-uitjes, fijngesneden
– 1/2 granaatappel
– sap van 1 limoen
– vleugje honing
– 2 cm gember, geschild en in reepjes
– 1 el olijfolie
– peper en zout
Zo maak je het:
Kook de cañihua in het water met bouillonblokje. Zet apart en laat afkoelen. Meng met de lente-uitjes.
– Snijd de sint-jakobsvruchten doormidden. Marineer met de olijfolie en wat grove
peper.
Lepel de pitjes uit de granaatappel en verfris ze met de helft van het limoensap.
– Dresseer de gemarineerde sint-jakobsvruchten en de granaatappelpitjes op een
bedje van cañihua.
– Werk af met een snuifje zout, enkele reepjes gember, een vleugje honing en wat limoensap.

#LNFairfood kost € 24,99 en zal vanaf 12 oktober verkrijgbaar zijn.

Foto’s: Juan Weyns