6 manieren om je metabolisme een boost te geven

252

Geraak je die kilo’s maar niet kwijt en lijk je zelfs bij te komen van alleen maar aan eten te dénken? Vooral als je te weinig beweegt (mensen met een zittend beroep!) kan dit heel herkenbaar zijn. Wellicht heeft je stofwisseling een kleine boost nodig. Hoe je dat doet? Met volgende 6 tips!

1. Breng variatie in je menu aan

Altijd hetzelfde eten kan je stofwisseling vertragen. Breng variatie in je menu aan: wissel af tussen 5 verschillende soorten ontbijt, lunch en avondmaal.

2.  Drink water

Niets beter voor je spijsvertering en metabolisme dan water. Voldoende water drinken zorgt er bovendien voor dat we minder vlug honger hebben en dat we niet uitdrogen (een gevoel van dorst wordt vaak verward met een gevoel van honger!). Probeer 1,5 tot 2 liter water per dag te drinken.

3. Drink thee

Vooral groene thee zorgt ervoor dat je stofwisseling een duwtje krijgt. Uit studies blijkt dat groene thee hoge concentraties catechine bevat,  een krachtig antioxidant waar ook je metabolisme voordeel uit haalt. Drie kopjes groene thee per dag is voldoende.

4. Een half dagje vasten

Langdurig vasten is nefast voor je stofwisseling, maar een half dagje vasten is dan wel weer goed. Door 12 uur niets te eten, gun je je spijsvertering wat rust en kan het daarna je eten beter verwerken.

5. Slaap voldoende

Slapen heeft invloed op je stofwisseling. Ongeveer 7 tot 8 uur slaap per nacht zou voldoende zijn om de hormonen die je eetlust sturen en je metabolisme regelen in evenwicht te houden. Zonder een goede nachtrust, wordt het delicate hormonen evenwicht verstoord.

6. Beweeg meer

Niet dat je plots intens aan sport moet gaan doen om je metabolisme op gang te brengen; wat je wél moet doen is gedurende de dag meer bewegen. Probeer niet de hele dag achter je computer te zitten, neem de trap in plaats van de lift, maak een kleine wandeling tijdens je luchpauze… Doe je geregeld aan sport? Breng dan ook daar variatie in aan en wissel cardio oefeningen af met gewichtstraining.

Succes!

Bron: rodalewellness.com