Ontwerpster Marjorie Vermeulen: “Kate Moss heeft me van mijn lichaam leren houden.”

213

27 FEBRUARI 2014 | Na haar studies aan La Cambre,  ruilde de Belgische Marjorie Vermeulen (31) Brussel voor Parijs. Onder leiding van Paulo Melim Andersson maakte ze daar kennis met de minimalistische stijl van modehuis Chloé. Een liefde die haar leidde toen ze in 2012 haar eerste prêt-à-porterlijn voorstelde. Sindsdien verzoent de ontwerpster eenvoud met raffinering, wat zich anno 2014 vertaalt in een zomerlijn vol elegante, uitgepuurde ontwerpen. Wij namen een duik in de zwart-witte wereld van Marjorie.

Marjorie, wat is jouw vroegste modeherinnering?
Toen ik een jaar of zes was, keek ik al naar defilés op televisie. Ik was gefascineerd door fashion weeks, Parijs en Gianni Versace. De modemagazines van mijn moeder verslond ik en zelfs haar parfum – Opium, herinner ik me – was niet veilig voor mij. Met enkele druppels ervan voelde ik me al een hele vrouw. (lacht)

Dan was mode je eerste studiekeuze?
Absoluut! Mode zou het worden, daar heb ik me nooit veel vragen bij gesteld.

“TEKENEN IS ZOEKEN”

Wat inspireert jou?
Vooral beelden triggeren mijn creativiteit, een fascinatie voor foto’s achtervolgt me al mijn hele leven. (lacht) Maar ook landschappen, een reis, een film of zelfs bepaalde materialen kunnen een bron van ideeën voor mij zijn.

Hoe ziet jouw ontwerpproces eruit?
Ik werk thuis, met potlood op papier. Tekenen is mijn manier van zoeken. Pas daarna ga ik aan de slag met de snit van een kledingstuk en krijg ik meer ideeën. Dikwijls zijn het ook stoffen en materialen die me zin geven om een kledingstuk te bedenken.

Hoe zou je jouw persoonlijke stijl omschrijven?
Ontwerpers zijn misschien wel de slechtst geplaatste mensen om die vraag te beantwoorden, vrees ik. Maar ik doe mijn best. (lacht)

Zelf heb ik altijd van grijs en jeans gehouden. Het is mijn handelsmerk om in elke look een stoer element te integreren: bikerboots onder een bloemetjesjurk of creepers bij een skinny broek. ’s Avonds zweer ik dan weer bij hoge hakken voor een ultravrouwelijke, gesofisticeerde look. Onze rijke garderobe is trouwens één van de redenen waarom ik ervan hou om een vrouw te zijn: jurkjes, rokjes, extravagante stoffen, we kunnen het allemaal aan!

En de stijl van je ontwerpen, definieer die eens?
Ik probeer altijd eenvoudige dingen te maken, met minimalistische, pure vormen. Stukken die een zekere nonchalance uitstralen en die het vrouwenlichaam naar waarde schatten. Ik hou ervan wanneer mensen mijn collecties vrouwelijk noemen. Elegantie met een touch van rock-’n-roll, daar sta ik voor!

Hoe ziet je nieuwste collectie eruit?
Voor zomer 2014 vertrok ik van een wirwar aan ideeën, maar het uiteindelijke resultaat is een stadse look geworden. Het sobere, achromatische kleurenpalet van de collectie is geïnspireerd op vulkanische stranden. Ik wou vooral lichte stukken maken, gecombineerd met een architecturaal karakter.

KATE MOSS EN HAAR MOEDER

Wie is jouw stijlicoon?
Het is weinig origineel, maar ik kan het onmogelijk ontkennen omdat mijn hele appartement aan haar is opgedragen. (lacht) In de jaren 1990 heeft Kate Moss mij, een fijn, androgyn meisje, van mijn lichaam leren houden. Ik herkende me enorm in haar, dus haar succes hielp me over mijn complexen heen. Die link is gebleven.

Is dat het type vrouw voor wie jij ontwerpt?
Iedereen die van mijn ontwerpen houdt, mag ze als de hare beschouwen. Ik ontwerp voor het jonge meisje, maar net zo goed voor haar oudere zus en haar moeder.

Wie zou je wel eens in jouw kleding willen zien?
Naast mijn vriendinnen, moeder en zussen en iedere vrouw die met plezier mijn ontwerpen draagt, zou ik vooral vrouwen met een sterke eigen stijl willen kleden. Dan denk ik bijvoorbeeld aan Miranda Kerr, Gwyneth Paltrow en Lea Seydoux.

Draag je jouw eigen ontwerpen?
Natuurlijk! Dat is de beste reclame, afgezien van mijn vriendinnen dan, want zij zijn de meest fantastische ambassadrices die een label zich kan wensen!

Toch draag ik niet uitsluitend mijn eigen ontwerpen. Al is dat vooral omdat mijn eigen collectie nog niet volledig genoeg is om er een hele garderobe uit samen te stellen. Een jeanslijn zou wel een stap in de goede richting zijn, en breigoed! (lacht) Maar tot het zover is, mix ik.

CARTE BLANCHE

Je ontwerpt uitsluitend in zwart en wit. Waarom die keuze voor niet-kleuren?
Dat heeft deels met de prijs te maken, maar het is ook een manier van werken. Ik hou er niet van om kleur aan mijn ontwerpen toe te voegen, dat stoort me bij het tekenen. Bovendien hou ik van de pure lijnen van potlood op maagdelijk wit papier.

Je hebt carte blanche en een onbeperkt budget, wat zou je ontwerpen?
(Dromerig) Eerst zou ik een lijn van breigoed maken, maar ook jassen, lingerie en lederwaren staan op mijn lijstje. Oh, en schoenen, ik zou zeker schoenen ontwerpen! Kinderkleding lokt me dan weer helemaal niet. Ik hou van kinderen, maar op creatief vlak hebben ze me niets te bieden.

Wat zijn jouw toekomstplannen?
Ik droom ervan om mijn label ook in het buitenland uit te breiden. In 2014 focus ik dus op groei en naambekendheid, zodat ik een assistent kan aannemen maar ook om stagiaires aan te trekken.

Meer over Marjorie en haar mode op Marjorievermeulen.com.
Ine D’hoe